Anne Berner vakuuttaa: Tarkoitus ei ole seurata kansalaisia – selvitys julki ensi viikolla

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner vakuuttaa, että kansalaisia ei pakoteta ajoneuvojen seurantaan.

  • LKS 20170105 LKS 20161107 Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner Liikenne- ja viestintäministeriön Liikennekaari-seminaarissa Helsingissä 18. lokakuuta 2016. LEHTIKUVA / HEIKKI SAUKKOMAA

    Anne Berner.

    ()

– Selvitykseen liittyen on ollut paljon keskustelua maksuihin liittyvästä ajoneuvojen seurannasta. Tarkoitus ei ole seurata kansalaisia. Aikaan perustuva maksu ei vaadi mitään ajon seurantalaitetta. Sen rinnalla voidaan myöhemmin tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, joita tienkäyttäjät voivat halutessaan hankkia. Kilometripohjaisen maksumallin tietoturvallisuus ja yksityisyydensuoja varmistetaan lailla, liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) sanoo.

Liikenne- ja viestintäministeriön ehdotus selvitykseksi liikenneverkon kehittämisestä julkaistaan torstaina 19. tammikuuta. Julkistuksen jälkeen ehdotus lähtee laajalle lausuntokierrokselle ja samalla avataan kansalaiskeskustelu Ota kantaa -palvelussa.

Liikenne- ja viestintäministeriö on ministeri Anne Bernerin johdolla selvittänyt mahdollisen liikenneverkkoyhtiön perustamista.

Hallitus päätti käynnistää selvitystyön liikenneverkon kehittämisestä huhtikuussa 2016 julkisen talouden suunnitelman hyväksymisen yhteydessä.

Väylät pois budjetista

Liikenneverkon kehittämishankkeessa on selvitetty voisiko valtion tie-, rata- ja vesiväyläverkon liikenneverkon ylläpidosta ja kehittämisestä vastata valtion erityistehtäväyhtiö.

Selvityksen taustalla on tarve vastata liikenteen rahoituksen krooniseen riittämättömyyteen, löytää ratkaisuja liikenteen päästöjen vähentämiseksi sekä luoda edellytyksiä liikenteen digitalisaatiolle ja liikenteen uudenlaisten palvelujen syntymiselle.

– Nykymuodossaan väylät ovat budjetin kuluerä, joka kilpailee valtion muiden välttämättömien menojen kanssa. Jos emme tee nykytilaan mitään muutosta, korjausvelka kasvaa, uudet liikennehankkeet jäävät toteuttamatta ja kykymme saada EU-rahoitusta Suomen väyläinvestointeja varten heikkenee entisestään, Berner sanoo.

Yhtiö rahoittaisi toimintaansa muun muassa liikenneverkon käytöstä kerättävillä maksuilla. Liikenteen käyttäjien kokonaisrasitus ei kuitenkaan kasvaisi, koska samalla nykyisiä liikenteen veroja (mm. autovero, ajoneuvovero) alennettaisiin.

Selvityksessä ehdotetaan vaiheittaista etenemistä niin, että vuoden 2018 alusta lähtien yhtiö huolehtisi tieverkosta. Vesiväylien ja rataverkon osalta on tarkoitus tehdä vielä lisäselvityksiä. Tavoitteena on, että ne tulisivat mukaan yhtiöön vuoden 2019 alusta.

Arvoisa kommentoija, kunnioitathan hyviä tapoja. Terävä kritiikki on sallittua. Henkilökohtaiset tai kansanryhmien solvaukset ja ihmisarvon loukkaukset poistamme. Voimasanojen käyttöä tai alatyyliä kohtaan meillä on nollatoleranssi. Emme voi myöskään julkaista ulkopuolisia linkkejä. Pysy asiassa.