Yhtenä esimerkkinä riskeistä Sanna Lauslahti nostaa esiin kansalaisen etääntymisen päätöksenteosta, jos hallintokerroksia tulee liikaa.
– Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämislaissa on kirjoitettuna erinomaisesti asiakaslähtöinen toiminta muun muassa asiakasraatien käyttöönotto. Näiden kirjausten lisäksi on saatava lisää painetta asiakaslähtöisen kehittämistyön vauhdittamiseksi, hän sanoo.
Painetta sote-palveluiden kehittämistyöhön tulee Lauslahden mukaan silloin, jos järjestämislaki sisältäisi palveluhaasteen ja innovatiivisten palveluhankintojen käytön laajamittaisesti.
– Yritysten ja kolmannen sektorin rooli on parhaimmillaan vahvistamassa tavoitetta tarjota kansalaisillemme yhdenvertaisia ja asiakaslähtöisiä, laadukkaita palveluita, hän sanoo.
Lauslahti toteaa, että kilpailua ei pidä pelätä, vaan nähdä se mahdollisuutena laadukkaampien ja vaikuttavimpien palveluiden kehittämiseksi.
– Järjestämistä pohtineessa työryhmässä kokoomus olisi halunnut laittaa kaikki toimijat samalle viivalle, mutta jäimme tämän ajatuksen kanssa yksin. Valitettavaa tämä on siksi, että potilaalle tärkeintä on hoito, ei rakenne tai kuka palvelun tuottaa, sanoo Lauslahti.