Verkkouutiset

Kokoomuksen Mäkelä ja Kopra huolissaan taksipalvelujen tulevaisuudesta

Kokoomuksen kansanedustajat Outi Mäkelä ja Jukka Kopra ovat huolissaan suomalaisten taksipalvelujen tulevaisuudesta.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Huolen taustalla on liikenne- ja viestintäministeriö kaavailemat taksilain uudistukset, jotka mahdollistaisivat Überin kaltaiset digitaaliset palvelut. Myös Taksiliitosta on esitetty kritiikkiä mahdollisista lakimuutoksista.

Nykylainsäädäntö edellyttää, että matkustajia rahaa vastaan kuljettavalla on ammattiajolupa sekä autolleen taksiliikennelupa. Taksilupien määrillä on kiintiöt, joista säätävät ELY-keskukset. Lakiuudistusten myötä lupakiintiöistä luovuttaisiin.

Outi Mäkelän ja Jukka Kopran mukaan mahdolliseen lakimuutokseen ja lupien vapauttamiseen liittyykin huoli siitä, voiko taksiliikenne säilyä sellaisilla alueilla, joilla kysyntää ei välttämättä ole yhtä paljon kuin suurissa kaupungeissa.

– Mikäli taksiliikennelakiin tehdään muutoksia, on ne tehtävä niin, ettei niillä muisteta vain taksin iltakäyttäjiä tai Helsingissä taksitolpalla jonottavia pikkujoulujuhlijoita, Kopra sanoo.

– Taksia käyttävät paljon myös koululaiset ja ikäihmiset, ja erityisesti syrjäseuduilla taksipalvelut ovat paljon muutakin kuin pelkkä kyyti paikasta toiseen, Mäkelä huomauttaa.

Kansanedustajien mukaan harvaan asutuilla seuduilla päivystävien taksien puute vaikeuttaisi monen autottoman liikkumista ja saattaisi johtaa esimerkiksi siihen, että auton rattiin noustaisi herkemmin myös humalassa, mikä taas vaarantaisi myös muun liikenteen.

Taksiliitto lanseerasi tänä kesänä Valopilkku-sovelluksen, jonka on tarkoitus kilpailla Über-sovelluksen kanssa.

Über on älypuhelinsovellus, jonka kautta yksityishenkilöt voivat tarjota kyytejä niitä tarvitseville. Sovelluksen laillisuudesta on keskusteltu ympäri maailmaa sen suosion kasvaessa, ja esimerkiksi Ranskassa se julistettiin laittomaksi. Überin valtti on se, että kyyti on yleensä taksikyytiä edullisempi.

– Taksijärjestelmää kehitettäessä on toki syytä pohtia myös sitä, onko taksien hinnoittelu nykyisellään liian korkea, Mäkelä ja Kopra toteavat.

He muistuttavat, että Suomessa on silti pohjoismaisiin pääkaupunkeihin verrattuna halvimmat taksimatkat.

– Ruotsissa kilpailu on vapautettu ja taksilla ajaminen on silti kalliimpaa kuin Suomessa. Järjestelmää voisikin toisaalta kehittää esimerkiksi niin, että taksilupa mahdollistaisi henkilökuljetuksen lisäksi myös vaikkapa ruuankuljetuksen.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)