Verkkouutiset

Kansanedustajat kiittelevät: Historiallinen panostus teiden korjaamiseen

Hallituksen ilmoitus teiden, rataverkkojen ja vesiväylien kunnostamisesta sai hallituspuolueiden kansanedustajilta innokkaan vastaanoton.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Muun muassa kokoomuksen kansanedustaja Jukka Kopra on tyytyväinen hallituksen lähes 600 miljoonan euron väylien korjausvelkapakettiin. Paketista käytetään tänä vuonna 100 miljoonaa, ensi vuonna 300 miljoonaa ja vuonna 2018 200 miljoonaa euroa.

– Lähes 600 miljoonan euron korjausvelkapaketti on merkittävä kokonaisuus joka vaikuttaa kaikkialle Suomeen. Korjauskohteiden valinnassa on huomioitu sekä tavalliset tienkäyttäjät että elinkeinoelämän kuljetustarpeet sekä kilpailukyvyn parantaminen. Paketin avulla saadaan teitä ja ratoja kuntoon eripuolilla Suomea, ihmisten ja tavaroiden liikkuminen helpottuu ja turvallisuus paranee, Kopra iloitsee.

Kansanedustaja, valtiovarainvaliokunnan liikennejaoston puheenjohtaja Kalle Jokinen (kok.) on tyytyväinen liikenteen korjausvelkahankkeen etenemiseen.

– Hallitusohjelman mukaisella 600 miljoonan investoinneilla parannetaan liikenneturvallisuutta ja liikenteen sujuvuutta. Asiaa on pohjustettu vuodesta 2013 lähtien ensin korjausvelkaselvityksellä, sitten parlamentaarisessa työryhmässä ja nyt lopulta hallitusohjelman mukaisesti tässä esityksessä, Jokinen sanoo.

– Korjattavat kohteet on valittu elinkeinoelämältä, kuljetusten tilaajilta ja kuljetusyrityksiltä tulleen palautteen ja liikenneviraston omien kuntoselvitysten perusteella. Turhalta aluepolitikoinnilta on onnistuneesti vältytty, Jokinen sanoo.

Kokoomusedustaja muistuttaa, että hallitusohjelmassa on korjausvelkapaketin lisäksi sovittu 364 miljoonan euron liikenteen kärkihankkeesta, jonka investoinnit hallitus kohdentaa perusväylänpitoon.

Niin ikään kokoomuksen kansanedustaja Timo Heinonen on tyytyväinen hallituksen julkaisemaan valtion alemman tieverkon ja rataverkon peruskorjaamiseen.

– Liikenneministerinä Paula Risikko (kok.) laittoi liikkeelle pitkään kasvaneen tieverkon korjausvelan kiinni kuromisen. Nyt on oikea aika kunnostaa pienempiä teitä ja pitää huolta miljardiluokan kansallisomaisuudesta. Yhteensä 187 tiehanketta ja lisäksi rataverkon parannukset työllistävät näinä vuosina merkittävästi, toteaa Heinonen

Hän on tyytyväinen siihen, että teiden ei enää anneta mennä huonompaan kuntoon vaan maaseudunkin teistä ryhdytään pitämään parempaa huolta.

– Keräämme liikenteeltä vuosittain 7 miljardia euroa erilaisia veroja ja on oikein, että tällä rahalla nyt parannetaan myös maaseudun teitä aina valtion sorateitä myöten.

PS-eduskuntaryhmä: Halpa öljy auttaa tiestön korjaamisessa

– Öljy on nyt halpaa. Tästä kannattaa ottaa maksimaalinen hyöty irti. Se on maanteiden raaka-aine, tiekoneet tarvitsevat myös öljyä. Reilun 600 miljoonan euron kärkihankebudjetilla saamme korjattua väyliä joka puolella Suomea, kiittelee liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja Ari Jalonen.

– Meillä on korjausta vaativia teitä, raiteita ja vesiväyliä, joiden korjaus maksaisi 2,5 miljardia. Summa kasvaa joka vuosi 100 miljoonalla. Tänään julkistetuilla noin 190 hankkeella laitetaan halkeilevia maanteitä ja korjaustarpeessa olevia radanpätkiä kuntoon, Jalonen sanoo.

– Yksittäiset hankkeet jakautuvat tasaisesti ympäri maan. Perussuomalaisille on tärkeää, että nimenomaan pienet paikalliset yrittäjät pääsevät mukaan hankkeisiin. Tällä on merkittävä työllistävä vaikutus, kehuu liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen Jari Ronkainen.

Liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen Jani Mäkelän mukaan tämä on hyvä esimerkki hallituksen elvyttävästä, koko Suomea hyödyttävästä politiikasta.

Keskustalaiset: Historiallinen panostus teiden korjaamiseen

Juha Sipilän (kesk.) hallituksen liki miljardin euron (600 milj. + 364 milj.) panostukset vaalikauden aikana väyläverkoston korjaamiseen on kokonaisuudessaan historiallinen suunnanmuutos, sanovat keskustan edustajat Markku Rossi, Antti Rantakangas ja Olavi Ala-Nissilä eduskunnan valtiovarainvaliokunnan liikennejaostossa

He ovat tyytyväisiä infrapolitiikan noususta hallituksen merkittäväksi kärkihankkeeksi, joka kattaa koko Suomen.

Keskustan edustajien mielestä Suomen on tehtävä aktiivisesti työtä myös EU:n rahoituksen saamiseksi esimerkiksi ydinverkon rautatiehankkeiden perusparantamisen edistämiseksi.

– Suomen on mahdollista saada EU:n tukea ratahankkeisiin 200 miljoonan euron verran. Tämä edellyttää hallitukselta vuosikymmenen loppuun saakka ulottuvia investointipäätöksiä, he toteavat.

Lue myös: Hallitukselta 600 miljoonaa euroa teiden ja ratojen kunnostamiseen

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)