– Uudistus on parantanut kaupunkien sisäistä liikennettä. Sen sijaan kaupunkiseutujen välinen, ELY:n ostoliikenne on heikentynyt, sanoo eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtajana toimiva Kalle Jokinen.
Hänen mukaansa tilanne on paha erityisesti maaseudulla, missä on jouduttu vähentämään vuoroja, koska määrärahoja liikenteen ostamiseen ei ole riittävästi.
– Haja-asutusalueiden kansalaisia ei saa jättää ilman toimivaa julkista liikennettä, vaatii Jokinen.
Ministeri Paula Risikon mielestä on tärkeää, että käynnissä olevan joukkoliikenneuudistuksen vaikutuksista saadaan realistinen kokonaiskuva.
Uudistuksen taustalla on EU:n palvelusopimusasetus, jossa edellytetään liikenteen kilpailuttamista silloin, kun liikenteeseen käytetään julkista rahoitusta. EU:ssa katsotaan, ettei julkisen vallan pidä puuttua markkinoiden toimintaan, ellei se ole tarpeen joukkoliikennepalvelujen määrän ja laadun varmistamiseksi.
Linja-autoliikenteen alueellisesta järjestämisestä vastaavia toimivaltaisia viranomaisia ovat yhdeksän ELY-keskusta sekä joukkoliikennelaissa määritellyt 26 kaupunkia ja seutua.