HSL: Tiemaksut varmistaisivat kestävän kasvun Helsingin seudulla

Helsingin seudun liikenne HSL uskoo, että tiemaksut lyhentäisivät matka-aikoja ja vähentäisivät päästöjä ja onnettomuuksia.

  • LKS 20141226 Tapaninpäivän liikennettä kolmostiellä Vantaalla 26. joulukuuta 2014. LEHTIKUVA Heikki Saukkomaa

    Tapaninpäivän liikennettä kolmostiellä Vantaalla 2014.

    ()

HSL:n johdolla tehdyn selvityksen mukaan tiemaksut lyhentäisivät Helsingin seudulla matka-aikoja kymmenyksellä, matka-ajat olisivat ennustettavampia, kuljetusketjut sujuvampia ja liikkuminen turvallisempaa. Samalla joukkoliikenteen, kävelyn ja pyöräilyn kilpailukyky paranisi. Selvitys julkaistiin torstaina.

Seudulle odotetaan muuttavan vuoteen 2025 mennessä 200 000 uutta asukasta. Vuonna 2050 seudun väkiluku on ylittänyt kahden miljoonan asukkaan rajan. Tämä luo selvityksen mukaan paineita maankäytön suunnittelun ja asuntotuotannon lisäksi liikennejärjestelmälle.

– Seudun kasvu ja kansainvälisen kilpailukyvyn parantaminen edellyttävät toimivaa liikennejärjestelmää. Liikennejärjestelmää tulee kehittää monilla tavoilla: tiemaksu on yksi tehokas ohjauskeino tässä kokonaisuudessa, kertoo HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi tiedotteessa.

Selvityksen mukaan liikennejärjestelmän toimivuus parantuisi ruuhkien vähentyessä, kestävien kulkumuotojen osuus olisi tiemaksujen käyttöönoton jälkeen neljä prosenttiyksikköä suurempi kuin ilman maksuja ja liikenteestä aiheutuvat päästöt olisivat viisi prosenttia pienemmät. Yhdessä muiden toimien kanssa tiemaksut myös tiivistäisivät yhdyskuntarakennetta.

Jos tiemaksut otettaisiin käyttöön, niitä maksaisi noin viidennes seudun aamuruuhkassa liikkuvista. Henkilöautoilijoista tiemaksuja maksaisi aamuruuhkassa arviolta 40 prosenttia.

Jos tiemaksua kerättäisiin nettona 80 miljoonaa euroa vuodessa, jolloin yhteiskuntataloudelliset hyödyt olisivat suurimmat, keskimääräinen kustannus työmatka-autoilijalle olisi 340 euroa vuodessa.

Lue myös:

Helsingin seudun kauppakamari kavahtaa ruuhkamaksuja

Arvoisa kommentoija, kunnioitathan hyviä tapoja. Terävä kritiikki on sallittua. Henkilökohtaiset tai kansanryhmien solvaukset ja ihmisarvon loukkaukset poistamme. Voimasanojen käyttöä tai alatyyliä kohtaan meillä on nollatoleranssi. Emme voi myöskään julkaista ulkopuolisia linkkejä. Pysy asiassa.