Verkkouutiset

”Liikenneministerimme tuntuu lähes tykästyneen satelliittipaikannusmalliin”

Kansanedustaja Timo Heinonen (kok.) ihmettelee blogissaan liikenneministeri Kyllösen (vas.) intoa autojen satelliittipaikannukseen. Heinosen mukaan mallissa on monta perustavaa laatua olevaa valuvikaa. Hän kaipaa halvempaa ja toimivampaa ratkaisua, joilla myös autokantaa saataisiin nuorennettua.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Heinosen mukaan mallin vakavin ongelma on autojen seuranta ja yksityisyyden suoja, mutta myös se, että malli halventaisi eniten kalliimpia autoja. Häviäjiä olisivat hänen mielestään perheautoja tarvitsevat tai normaaleja autoja työkäytössään käyttävät, sekä myös perheet joiden on vain pakko esimerkiksi täällä lapsia paljon harrastuksiin ja muualle kuljettaa.

Hän pitää myös esiteltyä kilometripohjaista verotusta erittäin rankkana syrjäseuduilla asuville. Ihmisten on pakko monessa paikassa omistaa oma-auto ja käyttää sitä työajoon. Hänen mukaansa julkinen liikenne ei toimi kuin pääradan varressa ja isommissa kaupungeissa.

– Satelliittiseuranta olisi myös kallista ja epävarmaa. Olen aikalailla vakuuttunut, että Jorma Ollilan raportissa meille autoilijoille tulevat kustannukset niin alkuinvestointina kuin vuotuisena kulunakin ovat selvästi aliarvioidut.

Heinosen kertoo ihmetelleensä, kuinka liikenneministeri Merja Kyllönen (vas) tuntuu lähes tykästyneen satelliittipaikannusmalliin.

– Siinä määrin kiivaasti hän on asiaa eteenpäin ajanut. Yritin eduskunnassa istunnossa selvittää kuinka paljon hän käyttää rahaa tänä vuonna mallin kokeiluun. Vastausta en saanut.

– Kannattaa muistaa sekin, että esimerkiksi Saksa ei ole ottamassa käyttöön Suomessa intohimolla ja hurmoksessa suunniteltua ja ajettua autojen satelliittipaikannusjärjestelmää. Hekin etsivät ratkaisuksi halvempaa ja toimivampaa ratkaisua.

Heinonen kantaa huolta maan autokannan vanhenemisesta. Hänen mukaansa Suomessa ajetaan Euroopan vanhimmilla autoilla, eikä suunta ole kääntymässä.

– Liikenneturvan tilastojen mukaan autojemme keski-ikä on yli 11 vuotta. Ja romuttamolle suomalaisautot pääsevät vasta lähes 20-vuotiaina. Koskaan ennen ei meillä ole ajettu näin iäkkäällä autokannalla.

– Ongelma on siis ilmeinen ja vaatisi nyt liikenneministeriltä toimenpiteitä.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)