Verkkouutiset

Ministeri Grahn-Laasonen: Opettajille enemmän aikaa opettamiseen

Opetus- ja kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasonen (kok.) haluaa vapauttaa opettajien aikaa enemmän opettamiseen ja purkaa vuosien varrella kasautuneita suunnitteluvelvoitteita ja paperityötä.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Hallituksen keskiviikkona julkaisemassa kuntien tehtävien keventämisohjelmassa uudistetaan oppilas- ja opiskelijahuoltolakia ja poistetaan päällekkäisiä suunnitteluvelvoitteita. Lisäksi opetusta koskevaa tiedonkeruuta yhdistetään, mikä vähentää hallinnollista työtä oppilaitoksissa.

– Oppilaitosten ja opettajien tehtäväksi on vuosien varrella kasattu paljon hallinnollisia, osin myös päällekkäisiä tehtäviä ja suunnitelmien laatimista. Kaikki tämä paperityö on pois ajasta oppilaiden kanssa. Siksi pidän tärkeänä, että päällekkäisyyttä ja byrokratiaa puretaan ja vapautetaan enemmän aikaa opettamiseen. Tätä ovat toivoneet niin opettajat kuin koulutuksen järjestäjätkin, Sanni Grahn-Laasonen kertoo tiedotteessaan.

Hän pitää kuitenkin tärkeänä, että tavoitteista, kuten koulukiusaamisen ja syrjäytymisen torjumisesta, tasa-arvosta, yhdenvertaisuudesta, ei tingitä pisaraakaan. Nämä tavoitteet ovat entistäkin vahvemmin sisällä syksyllä voimaan tulevissa uusissa opetussuunnitelmissa.

– Kun opettajilla on aikaa oppilaille, myös näissä tavoitteissa päästään parempiin tuloksiin, Grahn-Laasonen arvioi.

Hän muistuttaa. että jatkossa kunnilla ja koulutuksen järjestäjille on suurempi toimintavapaus päättää, miten he paikallisesti suunnittelevat toimintaansa. Tämä on hänen mukaansa linjassa sen vahvuuden kanssa, että Suomessa opettajilla on laaja pedagoginen vapaus omassa työssään.”

Hallituksen toimenpideohjelmassa julkisen sektorin ammattien kelpoisuusvaatimuksia väljennetään ja työnjakoa uudistetaan. Kelpoisuuksien keventäminen ei Grahn-Laasosen mukaan kuitenkaan koske opettajia ja lastentarhanopettajia.

– Suomalaisen koulutusjärjestelmän iso vahvuus on korkeasti koulutetuissa opettajissamme. Poiketen monista Euroopan maista meillä esimerkiksi luokanopettajat ovat maisteritason koulutuksen saaneita pedagogeja ja kehittäjiä omassa työssään. Tästä vahvuudesta on pidettävä kiinni, Grahn-Laasonen toteaa.

Toinen suomalainen vahvuus on hänen mukaansa opettajien laaja pedagoginen vapaus, mistä pitää myös huolehtia, jotta Suomi on jatkossakin korkean osaamisen ja modernin oppimisen kärkimaa. Hallitus on myös käynnistänyt opettajan perus- ja täydennyskoulutuksen uudistuksen. Lisäksi lisäopintoihin yliopistossa tarjotaan mahdollisuuksia kaksoiskelpoisuuden saamiseksi luokan- ja aineenopettajaksi tai pätevöitymiseksi uusiin opetettaviin aineisiin.

Kuntien tehtävien keventämisohjelmaan liittyy myös kirjaus kuntien laajemmasta toimintavapaudesta sivistys-, liikunta-, nuoriso- ja kulttuuripalveluissa. Se ei Grahn-Laasosen mukaan muuta nykytilaa, sillä nykylait ovat väljiä puitelakeja, jotka antavat runsaasti toimintavapautta palvelujen järjestämiseen.

– Liikunta-, nuoriso- ja kulttuuripalvelujen järjestäminen turvataan jatkossakin. Tulevaisuuden kunnille tämä palvelut ovat yhtä tärkeämpiä elinvoimatekijöitä, joihin kannattaa panostaa. Hallituksen ohjelmassa ei ole uusia suoria leikkauksia kulttuuriin. Se on tärkeä valinta, Grahn-Laasonen painottaa.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)