Verkkouutiset

Liikenneministeri selventää: Liikenteen rikoksista säädetään edelleen rikoslaissa

Anne Bernerin mukaan uusi liikennevirhemaksu olisi rikesakon kaltainen kiinteä maksu.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) selventää blogissaan tieliikennelain kokonaisuudistuksesta käytyä keskustelua. Bernerin mukaan uudistuksessa rikesakkoihin ja sakkomenettelyyn liittyvästä järjestelmästä luovuttaisiin. Tilalle säädettäisiin uusi tieliikenteen sanktiomaksu, liikennevirhemaksu. Liikenteen rikoksista säädettäisiin edelleen rikoslaissa.

– Ajo-oikeuden haltijaa ei jatkossa voisi lähtökohtaisesti määrätä liikennevirhemaksulla rangaistavista teoista ajokieltoon. Näin kohtuutonta sanktiokumulaatiota pyritään välttämään. Ajokielto voitaisiin kuitenkin määrätä eräistä erityisen moitittavista liikennevirhemaksulla rangaistavista teoista, kuten punaisia päin ajamisesta ja reilusta ylinopeudesta, Berner kertoo.

– Uusi virhemaksu olisi rikesakon kaltainen kiinteä maksu ja se määrättäisiin tienkäyttäjälle. Maksun määrä vaihtelisi teon moitittavuuden mukaan 20–400 euron välillä. Virhemaksun määräisi liikenteenvalvoja, yleensä poliisi.

Berner kommentoi kirjoituksessaan myös väitteitä, joiden mukaan uudistus johtaisi liikennerikkeiden nollatoleranssiin ja oikeusturvan romuttumiseen käännetyllä todistustaakalla.

– Tieliikennelakiin tehtävät muutokset eivät sellaisenaan vaikuta siihen, miten valvova viranomainen lakia soveltaa esimerkiksi ylinopeustapauksissa. Niin poliisihenkilöstön suorittaman valvonnan kuin automaattivalvonnan puuttumiskynnyksen määrittää nyt ja vastaisuudessa toimivaltainen viranomainen itse.

Verkkouutiset kertoi jo toukokuussa Bernerin kommenteista, joissa ministeri kumosi väitteet ylinopeuksien nollatoleranssista.

– On annettu ymmärtää, että lakimuutos toisi ylinopeusvalvontaan nollatoleranssin ja tarkoittaisi jatkossa sitä, että jo 1 km/h ylinopeuksista tulisi aina seuraamusmaksu. Tämä ei anna asiasta oikeaa kuvaa, Berner kertoi tällöin.

Bernerin mukaan rikesakkolaki koskee jo nykyisin kaikkia ylinopeuksia, eli myös nyt mikä tahansa ylinopeus on lain mukaan rangaistava.

– Olennaista on asiassa se, ettei tieliikennelain muutos ota kantaa poliisin tulkintaohjeeseen, joka määrittelee sen mihin asioihin poliisi puuttuu milläkin tavalla.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)