Lehtori Magdalena Zawisza Anglia Ruskiin yliopistosta kirjoittaa Maailman talousfoorumin verkkosivuilla sukupuolirooleihin liittyvistä piiloasenteista ja niiden haitallisuudesta. Hakukoneet ja sosiaalinen media ruokkivat naisten ja miesten epätasa-arvoa esimerkiksi työmarkkinoilla
Kun hakee Googlen kuvahakupalvelussa lääkäriä englanninkielisellä sanalla ’doctor’, on hakutuloksista peräti 75 prosenttia miehiä. Todellisuudessa esimerkiksi Isossa Britanniassa yli puolet lääkäreistä on naisia.
Google on joutunut aiemminkin syytöksiin sukupuolittuneiden piiloviestien tuottamisesta. Googlen omassa hallinnossa esimerkiksi peräti 79 prosenttia johtajista ja insinööreistä on miehiä. Apple, Facebook, Twitter ja Yahoo eivät pärjää vertailussa kovinkaan paljon paremmin.
Viestit hienovaraisia ja huomaamattomia
Sukupuolittuneet piiloviestit ovat Zawiszan mukaan vaarallisia juuri niiden hienovaraisuuden vuoksi. Todella monelle ihmiselle esimerkiksi taitavaa lääkäriä ajatellessa tulee välittömästi mieleen mieshenkilö. Kun puolestaan puhutaan epäpätevästä autoilijasta, on mielleyhtymä usein nainen.
Magdalena Zawisza perustelee väitteensä viittaamalla sosiaalipsykologiseen tutkimukseen.
Naisia pidetään tutkimusten mukaan mukavina ja huomaavaisina. Tämä kuva kuitenkin karisee sillä hetkellä, kun nainen astuu perinteisesti miehisemmille aloille. Asenne kielii alitajuisista sukupuolikäsityksistä. Sawizsan kirjoituksessa viitataan aiheesta tehtyyn asennetutkimukseen.
Tiedostamattomat mielleyhtymät tapahtuvat huomaamattamme, emmekä pysty niitä henkilökohtaisesti kontrolloimaan. Siksi Zawiszan mukaan onkin tärkeää, että näihin asioihin esimerkiksi hakukoneiden osalta puututaan. Piiloviestit voivat pahimmassa tapauksessa vahvistaa virheellisiä asenteita ja ennakkoluuloja.