EU:n rautatielakipaketissa on markkinoiden avaamiseen velvoittava asetus, mutta Sirpa Pietikäisen mielestä asetus mahdollistaa tarjouskilpailusta poikkeamisen Suomen kaltaisessa harvaan asutussa maassa.
Asetuksen mukaan kilpailutuksen välttämisen edellytykset täyttyvät esimerkiksi silloin, jos jäsenvaltion junaliikenteen vuosittainen enimmäismäärä on enintään 23 miljoonaa junakilometriä. Suomen junakilometrien määrät menevät yli 30 miljoonan.
Pietikäisen mukaan Suomi olisi halutessaan voinut vaatia kilometrimäärän nostamista tasolle, joka olisi antanut Suomelle pysyvän poikkeusaseman.
– Tätäkin keskustelua käytiin, mutta Suomi ei nähnyt sitä tarpeelliseksi, Pietikäinen toteaa Ylelle.
Kilpailua sinänsä Pietikäinen ei vastusta. Hän tosin epäilee sen tuomia hyötyjä Etelä-Suomen ulkopuolella, ja ihmettelee kiirettä, jolla hallitus toimeen ryhtyi.
– Meillä olisi ollut 10 vuotta aikaa miettiä tätä, jos olisi jatkettu sopimusta VR:n kanssa.