Verkkouutiset

Taksi- ja bussikyydit yhdellä sovelluksella – Talsa: Suomalaisinnovaatio kiinnostaa ulkomailla

Suomalaisyritys Maas Finlandin kehittämä Whim-sovellus rakentaa käyttäjälle reitin, jolla käytetään joukkoliikennettä, takseja sekä vuokrattavia autoja ja sähköpyöriä.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Helsingissä ja muissa Suomen kaupungeissa aletaan Taloussanomien mukaan testata kännykkäsovellusta, jolla voi käyttää joukkoliikenteen, taksien ja muidenkin liikennevälineiden palveluita kuukausimaksulla.

Suomalaisyritys Maas Finlandin kehittämään Whim-sovellukseen ladataan pisteitä, ”whimejä”. Pisteiden ostoon on neljä eri hintaluokkaa.

89 eurolla saa käyttöönsä joukkoliikenteen matkakortin ja pisteitä, joilla voi liikkua pari matkaa taksilla. Kallein versio maksaa 317 euroa, ja se sisältää enemmän taksimatkoja ja myös vuokra-auton käyttöä.

Jos paikan A ja B välillä ei ole suoraa joukkoliikenneyhteyttä, sovellus rakentaa reitin, jossa saatetaan käyttää esimerkiksi vuokrattavaa sähköpyörää, bussia ja taksia. Sovellus tarkistaa esimerkiksi pyörän saatavuuden, tilaa taksin automaattisesti ja arvioi matkan jouhevuutta ja aikaa.

Joukkoliikenteen verkkoon voidaan yhdistää autovuokraamojen lisäksi vaikkapa pyörän lainausta tai ravintolaruuan kuljetuksia.

Maas Finlandin perustajan Sampo Hietasen visiona yhdistää kaikenlainen liikkuminen ja palvelut yhteen verkkoon, jota käyttäjä hyödyntää kännykästä. Malli kiinnostaa myös muualla Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Esimerkiksi The Economist uutisoi suomalaisinnovaatiosta esimerkkinä älykkään liikenteen uudesta ajattelusta.

Hietasen mukaan Suomessa Taksiliittokin suhtautuu myönteisesti hankkeeseen, sillä ala toivoo löytävänsä uusia tapoja hankkia asiakkaita.

Hankalampi yhteistyökuvio – ainakin suomalaisen taksikuskin näkökulmasta – on Uber. Sen kanssa yhteistyön Hietanen näkee myöskin luontevaksi, mutta niissä paikoissa, joissa palvelu ei ole lainvastainen ja on isosti käytössä.

Hietanen huomauttaa, että malli on vasta testivaiheessa. Todellisuudessa Helsingissä ei ole riittävästi tarjontaa, julkista tai vuokrattavissa olevaa kulkukalustoa. Maksaako palvelu satasen tai jotain muuta, riippuu myös siitä, miten verkosto leviää ja paljonko sitä käytetään.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)