Verkkouutiset

Tarkastusvirastolla huomautettavaa opintojen ohjauksesta

Opintojen ohjauksen kehittämistyön tuloksia ei ole saatu levitettyä, vaan ne ovat usein jääneet paikallisiksi erillisratkaisuiksi, sanoo Valtiontalouden tarkastusvirasto VTV.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

– Yhteistyötä pitäisi tiivistää sekä ministeriöiden tasolla että paikallisen yhteistyön osalta, ja opintojen ohjauksen tietopohjaa parantaa, tarkastusvirasto toteaa.

Opintojen ohjausta pidetään yhtenä ratkaisuna rakennepoliittisiin tavoitteisiin nopeuttaa nuorten siirtymistä työelämään ja ehkäistä nuorten syrjäytymistä. Ohjaustoiminnan menetelmiin on panostettu ja toteutusorganisaatio, tehtävät ja ohjaustarpeet ovat kasvaneet.

VTV:n mukaan odotukset eivät kuitenkaan ole kaikilta osin täyttyneet. 2010-luvulla on vuosittain jäänyt noin 5000 nuorta ilman tutkintoon johtavaa opiskelupaikkaa.

Tarkastusviraston mukaan viime vuosien monien hyvien kehittämishankkeiden tulokset ovat kuitenkin liian usein jääneet hajanaisiksi ja paikallisiksi ja niiden tulosten koonti ja arviointi puutteellisiksi.

Viraston mielestä opetus- ja kulttuuriministeriön sekä työ- ja elinkeinoministeriön pitäisi määritellä selkeämmin yhteistyötarpeet ja hahmotella raamit, joissa otetaan huomioon eri hallinnonalojen ja asiantuntijaryhmien mahdollisuudet osallistua toimintaan.

– Toimijoilla on nykyisellään epäselvyyttä siitä, mitkä tehtävät ohjauksessa edellyttävät yhteistyötä muiden toimijoiden kanssa ja tulisiko ohjauspalvelut koota kunnallisesti vai alueellisesti.

Niin ikään VTV moitiskelee sitä, että nuorten ohjauspalveluiden suunnittelu on hajallaan eri ministeriöissä ja ministeriöiden eri sektoreilla.

– Hallinnon tiedot ohjauksen määrästä, laadusta ja vaikutuksista ovat puutteellisia, eikä alueellisista eroista tiedetä kovinkaan paljoa. Tietopohjan parantamiseksi olisi syytä toteuttaa koko ohjauksen kentän kattava valtakunnallinen arviointi sekä kehittää jatkuvaan seurantaan ja paikallisten erojen vertailuun soveltuvia työkaluja. Hyviä käytäntöjä tulisi pyrkiä systemaattisesti levittämään, mitä tavoitetta tukisi yhteisen opintojen ohjauksen tietopankin perustaminen.

Virasto huomauttaa myös, että opinto-ohjaajien omien arvioiden mukaan edellytykset oppilaiden yksilöohjaukseen ovat jopa heikentyneet. Eduskunnan sivistysvaliokunta on asettanut tavoitteeksi, että opintojen ohjaajalla olisi enintään 250 ohjattavaa, mutta tavoitteen toteutumista ei järjestelmällisesti seurata.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)