Komentosillat kumisevat kohta tyhjyyttään – kapteenin kourassa joystick

Teknologian tutkimuskeskus VTT kertoo kehittäneensä uutta teknologiaa laivojen navigointijärjestelmiin ja autopilottiin.

  • LKS 20170127 - The bridge of the passenger ferry Megastar, built by Meyer Turku in Finland for Estonian shipping company Tallink, in Tallinn, 27th of Jan. 2017. Megastar is the Tallink's first ship using liquefied natural gas (LNG) as fuel. Megastar will be travelling between the ports Tallinn and Helsinki. LEHTIKUVA / ANTTI AIMO-KOIVISTO

    KOmentosilta uudella Tallinkin Megastar-aluksella on vielä perinteisessä ihmiskäytössä.

    ()

VTT kehittää tulevaisuuden etäohjattavien, autonomisten alusten turvallista ohjaamista. Uutta teknologiaa on kehitetty navigointijärjestelmiin ja autopilottiin, jotka ohjaavat automaattisesti alusta.

Tulevaisuuden laivoja ohjaa VTT:n mukaan pitkälti tekoäly. Näitä miehittämättömiä autonomisia aluksia on kuitenkin ammattilaisten kyettävä tarkkailemaan ja ohjaamaan hallitusti maista käsin. Tämä asettaa VTT:n mukaan uusia haasteita autonomisen laivan navigointijärjestelmille, joiden on kyettävä ohjaamaan laivaa eri tilanteissa.

– VTT on tehnyt pitkään autonomisten laivojen luotettavuuden ja turvallisuuden kehitystyötä. Nyt erityisosaamisesta on syntynyt autonomisen aluksen navigointijärjestelmiä, VTT:n erikoistutkija Jussi Martio tiedotteessa.

Autopilotilla ohjataan liikkuvaa alusta myös erilaisissa väistämistilanteissa meriteiden sääntöjen mukaisesti. VTT:n kehittämässä Apilot-autopilotissa on kolme tilaa, jotka ovat väyläajo, väistäminen ja hidas joystick-ohjaus esimerkiksi rantautumista varten.

Väyläajossa Apilot ohjaa laivaa ennalta suunniteltua reittiä pitkin. Jos alus havaitsee toisen väistettävän laivan, autopilotti vaihtaa väistämistilaan ja väistää muuttamalla aluksen suuntakulmaa. Tämän jälkeen autopilotti palautuu väyläajoon.

Joystick-tilassa kontrolli- ja muita laitteita säädetään sopiviksi hitaita nopeuksia vaativiin olosuhteisiin. Apilot asettaa aluksen haluttuun liiketilaan, esimerkiksi kulkemaan sivuttain laituriin.

Kaikissa tiloissa autopilotti huolehtii, että alus pysyy annetun etäisyyden päässä suunnitellusta reitistä. Jos kyseiset varorajat ylitetään, autopilotti antaa varoituksen ja laiva pitää ottaa etäohjaukseen.

Arvoisa kommentoija, kunnioitathan hyviä tapoja. Terävä kritiikki on sallittua. Henkilökohtaiset tai kansanryhmien solvaukset ja ihmisarvon loukkaukset poistamme. Voimasanojen käyttöä tai alatyyliä kohtaan meillä on nollatoleranssi. Emme voi myöskään julkaista ulkopuolisia linkkejä. Pysy asiassa.