Suomessa kuluttajilla ja yrityksillä on oikeus saada kotiinsa tai yrityksensä toimipisteeseen kohtuuhintainen ja moitteettomasti toimiva puhelinliittymä ja yhden Mbit/s laajakaistaliittymä. Tätä kutsutaan yleispalveluksi. Oikeus ei kuitenkaan koske kesäasuntoja.
Toimiva palvelu voi joskus edellyttää, että käyttäjä hankkii lisäantennin ja pöytä-GSM-puhelimen.
Lisäksi kuulo- ja puhevammaisilla henkilöillä on oikeus heidän tarvitsemaansa tekstiviestipalveluun ja videopuhelut mahdollistavaan nettiyhteyteen.
Viestintävirasto turvaa käyttäjien oikeuden nimeämällä operaattorin tarjoamaan yleispalveluja niillä alueilla, joilla muuten ei olisi riittävästi tarjontaa.
Mikäli on vaikeuksia saada toimiva puhelin- tai laajakaistaliittymä, kannattaa tarkistaa Viestintäviraston hakukoneesta, onko virasto nimennyt kuntaan operaattorin, toisin sanoen yleispalveluyrityksen, jolla on velvollisuus tarjota puhelin- ja laajakaistayleispalvelua.
Toiseksi kannattaa ottaa yhteys nimetyn operaattorin asiakaspalveluun ja pyytää tarjous puhelin- tai laajakaistayleispalvelusta. Tarjouspyynnön tekemiseen voi käyttää Viestintäviraston tarjouspyyntölomaketta.
– Jos asiakas ei tarjouspyynnöstä huolimatta saa liittymää kuntansa yleispalveluyritykseltä, kannattaa ottaa yhteyttä Viestintävirastoon. Meihin tulisi ottaa yhteyttä myös niissä tilanteissa, jos liittymää ei saa alueella, jolle ei ole nimetty yleispalveluyritystä, kehottaa Kuluttajansuoja-ryhmän päällikkö Merja Saari.
Katso tästä: Toimintaohje puhelin- ja laajakaistaliittymien toimivuuden ja saatavuuden yleisimmissä ongelmatilanteissa.