Verohallinto julkisti maanantaina tiedotteen asiakaskirjeidensä muodon muuttumisesta. Kirjeessä kerrotaan käynnissä olevasta virkakielen parantamistyöstä.
– Verohallinnon tavoitteena on kirjoittaa asiakkaan kirjeet kielellä, jota hän ymmärtää, tiedote toteaa.
– Verohallinnossa otetaan vaiheittain käyttöön uusi verotuksen tietojärjestelmä. Järjestelmän uudistamisen yhteydessä myös verohallinnon asiakkailleen lähettämien kirjeiden kieltä ja rakennetta uudistetaan, verottaja toteaa.
Verohallinnon kirjeet muotoillaan tiedotteen mukaan ”asiakasta varten” ja tavoitteena on tehdä asiakasviestinnästä ”ymmärrettävää ja yhdenmukaista”.
– Käytännössä asiakaskirjeiden sisältö muuttuu siten, että teksti kirjoitetaan asiakkaan näkökulmasta. Asiakkaalle kerrotaan selkeästi, mitä hänen täytyy tehdä. Puhuttelemme asiakkaita suoraan ja selitämme vaikeat termit.
Uudistuksessa ensimmäisinä muuttuvat perintö- ja lahjaverotukseen liittyvät kirjeet.