Tulevana torstaina noin 3,5 miljoonaa suomalaista saa yhteensä yli 2 miljardia euroa veronpalautuksina tileilleen.
Suomalaisten selvä enemmistö, 65 prosenttia, on sitä mieltä, että veronpalautuksia saavien tulisi käyttää rahojaan suomalaisen työn tukemiseen ostamalla kotimaisia tuotteita ja palveluita.
Itsenäisyyspäivän alla, perjantaina 4.12. koko Suomessa vietetään ensimmäistä kertaa Osta työtä Suomeen -päivää. Joulukuun ensimmäinen perjantai muistuttaa, että kuluttajilla on kotimaan työllisyyteen vaikuttavaa valtaa: päivän aikana ostetaan työtä Suomeen.
– Veronpalautukset ovat merkittävä lisä suomalaisille yrityksille, jotka tarjoavat kuluttajille tuotteita ja palveluita. Esimerkiksi joulukuussa kaupanalan myynti on ollut keskimäärin 25 prosenttia korkeampi kuin muina kuukausina. Meistä jokainen voi omilla kulutusvalinnoillaan tukea suoraan oman alueensa työllisyyttä suosimalla paikallisia, lähialueen yrittäjiä ja ostamalla paikallisia palveluita sekä lähituotteita, Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtaja Tero Lausala sanoo.
– Jos jokainen suomalainen kuluttaisi kuukausittain kymmenenkin euroa enemmän kotimaisiin tuotteisiin tai palveluihin, luotaisiin Suomeen vuositasolla jo 10 000 uutta työpaikkaa, Lausala jatkaa.
Kyselystä selviää, että iällä on merkitystä mielipiteisiin. Ikääntyneet sijoittavat veronpalautuksensa suomalaisiin tuotteisiin ja palveluihin huomattavasti nuoria varmemmin.
Jopa 82 prosenttia yli 65-vuotiaista ja 72 prosenttia yli 50-vuotiaista on sitä mieltä, että veronpalautuksesta saaduilla rahoilla tulisi ostaa suomalaisia tuotteita ja palveluita.
Vain 14 prosenttia suomalaisista katsoo, ettei saatuja rahoja ole tarvetta laittaa lainkaan kansantalouden kiertoon kotimaisen työn hyväksi. Vähemmän veronpalautuksia saavista 15–24 vuotiaista nuorista tätä mieltä on kuitenkin jopa neljännes.
Tutkimustiedot perustuvat Suomalaisen Työn Liiton tilaamaan Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimukseen. Taloustutkimuksen tekemä kyselytutkimus toteutettiin lokakuussa ja siihen vastasi 1107 15–79-vuotiasta suomalaista kuluttajaa.