USU: Kilometrin ylinopeudesta sakko? – "Se on mielivaltaa eikä lainsäädäntöä"

Valmisteilla olevassa uudessa tieliikennelaissa ylinopeuksien puuttumiskynnyksiä aiotaan madaltaa, kertoo Uutissuomalainen.

  • LKS 20170214 Nopeudenvalvontakamera Kehä I:llä Helsingissä 16. tammikuuta 2017. ... Speed surveillance camera on the side of Keha I road in Helsinki, 16th of Jan. 2017. LEHTIKUVA / HEIKKI SAUKKOMAA

    Peltipoliisi Kehä I:llä Helsingissä.

    ()

Jopa 1 km/h ylinopeuksille voitaisiin antaa virhemaksuja. Eduskunnan liikennevaliokunnan puheenjohtaja Ari Jalonen (ps.) korostaa, että kyse on vasta esityksestä. Hänellä itsellään ei ole selkeää kantaa asiaan.

– Se on erittäin kaksipiippuinen juttu. Toisaalta sillä saataisiin nopeusrajoitukset sellaisiksi, että niitä noudatettaisiin. Toisaalta liian tarkka kuvio johtaa väärään suuntaan. Itse korostan aina tilannenopeutta, Jalonen kertoo Uutissuomalaiselle.

Kansanedustaja Markku Eestilä (kok.) toteaa Uutissuomalaiselle, ettei hulluuksia pidä tehdä.

– Se on mielivaltaa, se ei ole lainsäädäntöä. Pikkutarkka kyttääminen ärsyttää kansalaisia, hän sanoo.

Eestilä arvostelee poliisin tiedottamista ja sanoo, ettei se ole kohdallaan, koska poliisi keskittyy puhumaan ylinopeuksista ja automaattisesta kameravalvonnasta.

– Mitä täysjärkinen autoilija miettii, kun on ajanut suoralla tiellä ja saa rakkauskirjeen sakotustehtaalta, Eestilä toteaa.

Eduskunnan autokerhon puheenjohtaja, kansanedustaja Mika Kari (sd.) on tehnyt ylinopeuksien puuttumiskynnyksen madaltamisesta kirjallisen kysymyksen. Hän haluaa, että ylinopeuksien puuttumiskynnykset säilyvät kohtuullisina myös tieliikennelain uudistuksen jälkeen.

Eduskunnan liikennevaliokunnassa istuva Markku Pakkanen (kesk.) haluaa muutoksia sakotuskäytäntöön, sillä se ei ole reilu.

– Reilut ylinopeudet pitää sakottaa, mutta se ei saa johtaa siihen, että alat maksaa sakkoa sakon päälle.

Myöskään Liikenneturvan toimitusjohtaja Anna-Liisa Tarvainen sanoo, ettei Liikenneturvalla ole nopeushysteriaa. Hän toivoi, että oikeus ja kohtuus toteutuvat.

– Emme kannata sitä, että 80 kilometrin nopeusrajoitusalueella sakotettaisiin 81 kilometristä. Se ei tunnu oikealta, hän sanoo Uutissuomalaisessa.

Liikennelääketieteen professori Timo Tervo pitää esitystä mahdottomana yksin siitä syystä, että ulkomaisen raskaan kaluston nopeussäätimet jouduttaisiin muuttamaan.

Arvoisa kommentoija, kunnioitathan hyviä tapoja. Terävä kritiikki on sallittua. Henkilökohtaiset tai kansanryhmien solvaukset ja ihmisarvon loukkaukset poistamme. Voimasanojen käyttöä tai alatyyliä kohtaan meillä on nollatoleranssi. Emme voi myöskään julkaista ulkopuolisia linkkejä. Pysy asiassa.