Kokoomuksen Kari Tolvanen kirjoittaa Verkkouutisten blogikirjoituksessaan, että operatiiviset turvallisuusviranomaiset ovat muuttaneet toimintatapojaan ja organisaatioitaan. Hän kysyy, pitäisikö myös ylempää turvallisuushallintoa järjestellä uudestaan.
Turvallisuushallintoa johdetaan nyt sisäministeriön lisäksi valtiovarainministeriöstä (tulli), oikeusministeriöstä (syyttäjät, vankeinhoidon ammattilaiset ja tuomioistuimet) ja tietysti puolustusministeriöstä.
– Muuttuneessa maailmassa ja turvallisuusympäristössä sisäistä ja ulkoista turvallisuutta ei voi enää kaikilta osin erottaa toisistaan. Puhutaan muun muassa ulkoisen turvallisuuden sisäisistä toimijoista, joilla tarkoitetaan esimerkiksi rajavartiostoa ja poliisia. Suomalaisten turvallisuusasioita käsitellään siis neljässä ministeriössä. Saavutetaanko tällä sellaista synergiaetua, jota vaaditaan hallinnon eri sektoreilta?, Kari Tolvanen kysyy.
Myös eduskunnassa sektori on jakaantunut hallintovaliokuntaan, lakivaliokuntaan ja muihin. Tolvanen perustaisi turvallisuusvaliokunnan, joka ”keskittyisi ja käsittelisi laaja-alaisesti kaikkien turvallisuus- ja oikeusviranomaisten asiat”.
– Puolustusvaliokunnan tehtävien lisääminen esittämääni turvallisuusvaliokuntaan ei liene ainakaan toistaiseksi mahdollista, koska uuden valiokunnan työmäärä muodostuisi kohtuuttomaksi. Yhteistyötä kuitenkin pitäisi saumattomasti tehdä, koska yhteistä toimikulttuuria tarvitaan muun muassa kyber- ja hybridiuhkien torjunnassa, hän toteaa.
Kansanedustajan mielestä olisi perusteltua perustaa turvallisuusministeriö.
– Siihen yhdistettäisiin ainakin sisä-, valtiovarain- ja oikeusministeriön turvallisuuteen ja oikeudenhoitoon liittyvät asiat. Se mahdollistaisi kokonaisturvallisuuden ajattelun yhden johdon ja yhteisten asiantuntijoiden alaisuudessa.
– Puolustusministeriötä ei liene toiminnallisista ja myöskään poliittisista syistä mahdollista liittää samaa ministeriöön ”kovan” sisäisen turvallisuuden kanssa. Sellainen ei ole kuulunut länsimaiseen kulttuuriin.
Tolvasen mukaan turvallisuusministeriö vaatisi myös ehdottomasti tuomioistuinviraston perustamista.
– Tuomioistuinten on myös ulkoisesti näytettävä riippumattomilta. Sen varmistaisi niiden oma ja itsenäinen virasto, jonka valmistelu on jo hyvällä mallilla oikeusministeriössä.
– Pitäisikö myös turvallisuushallinnon johdon uudistaa toimintaansa ja johtamisotettaan eikä tuudittautua vanhoihin jo vuosikymmeniä voimassa olleisiin rakenteisiin ja malleihin? Mielestäni pitäisi ja pikaisesti, Kari Tolvanen toteaa.