Näin kertoo Vanhus- ja lähimmäispalvelun liitto Valli ry:n Ikäteknologiakeskuksen selvitys. Kyselyyn vastasi liki 900 ikäihmistä, joista yli puolet paperilomakkeella.
Neljännes kaikista kyselyyn vastanneista ei ollut koskaan tunnistautunut sähköisesti. Paperilomakkeella vastanneista (479 henkilöä) lähes puolet ei ollut asioinut verkossa millään tavalla, selviää kyselystä.
– Kun julkiset palvelut siirtyvät entistä enemmän sähköisiksi, on huolehdittava niiden helppokäyttöisyydestä ja saavutettavuudesta. Erilaisten käyttäjäryhmien tasavertaisuus ja palvelujen saanti on taattava, sanoo toiminnanjohtaja Virpi Dufva Valli ry:sta.
Vallin Ikäteknologiakeskuksen kehittämispäällikkö Sanna Kaijanen sanoo, että ikäihmiset haluavat olla aktiivisia ja hoitaa omia asioitaan. Kaikki eivät kuitenkaan voi käyttää tietokonetta, vaikka haluaisivat.
– Vastaajat kertoivat, että heillä ei ole sopivia laitteita tai tunnistautumisvälineitä. Monella ei ole varaa tietokoneeseen tai älypuhelimeen, hän kertoo.
Kaijasen mukaan luotettavaa henkilökohtaista opastusta on tällä hetkellä monella paikkakunnalla vaikea, ellei mahdoton saada.
– Myös terveyssyyt kuten heikko näkö ja motoriset ongelmat voivat estää sähköisen asioinnin. Moni kertoi olevansa täysin läheisten avun varassa, hän sanoo.
Vallin Ikäteknologiakeskus laati selvityksen tulosten perusteella palvelujen kehittäjille viisi suositusta, joiden avulla ikäihmiset saadaan mukaan digitalisaatioon: ikäihmisiä on kuultava palvelujen kehittämisessä, tarvitaan helppokäyttöisiä ja toimintavarmoja palveluja, ikäihmisille tarjottava riittävä tuki ja neuvonta, turvattava mahdollisuus kasvokkaiseen asiointiin sekä taattava kaikille maksuttomat tai kohtuuhintaiset palvelut.