– Rautateillä on ollut jo puolentoista vuoden epätietoisuuden tila, kun ministeri (Anne) Berner ilmoitti vuoden 2016 budjetin ostoliikenteen leikkauksen yhteydessä valmistelevansa matkustajaliikenteen avaamista nopeutetussa aikataulussa ja käyneensä neuvotteluja mahdollisten uusien operaattoreiden kanssa. Tämän jäljiltä junaliikennettä on jouduttu laastaroimaan jo useilla lyhytaikaisilla velvoiteliikenteen sopimuksilla VR:n kanssa, toteaa Katja Taimela tiedotteessaan.
VR:n yksinoikeussopimus on tällä hetkellä voimassa vuoteen 2024 saakka, mutta liikenne- ja viestintäministeri on antanut ymmärtää, että liikenne voidaan vapauttaa kilpailulle jo aiemminkin.
Taimelan huomauttaa, että yhden käytännön esteen muodostaa Suomen rataverkkoon sopivan kaluston puute, sopivaa kalustoa valmiina on vain VR:llä. VR:n kaluston yhtiöittämistä ja vuokraamista kilpailijoille on spekuloitu yhtenä vaihtoehtona.
– Matkustajaliikenteen avaaminen kilpailulle vaatii julkista keskustelua, jo nyt hallituksen veivaus junaliikenteen tulevaisuudella vaikuttaa kymmenien tuhansien ihmisten työmatkaliikenteeseen. Huonosti valmisteltuna kilpailun avaaminen voi johtaa muun muassa Britanniassa koettuihin ongelmiin. Myös VR:n tilanne valtionyhtiönä on huomioitava osana kansallisomaisuuttamme, sanoo Taimela.