Verkkouutiset

Näin pikaruokamainokset vaikuttavat lasten aivoihin

Mainonta saa tutkimuksen mukaan lapset suosimaan maukkaita ruokia riippumatta terveellisyydestä.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Television ruokamainokset voivat yhdysvaltalaistutkimuksen mukaan vaikuttaa lasten ruokailutottumuksiin. Tulosten perusteella mainokset vahvistavat lasten taipumusta suosia maukkaita ruokia riippumatta siitä, miten terveellisinä tai epäterveellisinä he ruokia pitävät.

Asiasta kertoo uutispalvelu Duodecim.

Tulokset perustuvat kokeeseen, jossa 23 lapselle näytettiin McDonald’sin, Subwayn ja muiden suosittujen pikaruokaketjujen mainoksia aivojen magneettikuvauksen aikana.

Ennen aivokuvauksia lapsia pyydettiin arvioimaan eri ruokien terveellisyyttä ja maukkautta. Tämän jälkeen lapsille näytettiin aivokuvauksen aikana pikaruokamainoksia sekä muita mainoksia. Mainosten jälkeen heitä pyydettiin uudelleen arvioimaan eri ruokien maukkautta ja kertomaan, haluaisivatko he syödä niitä.

Tulokset osoittivat lasten painottavan valinnoissaan ruokien makua, mikä on tyypillistä lapsille. Taipumus kuitenkin voimistui selvästi sen jälkeen, kun lapset olivat nähneet ruokamainoksia. Aivokuvaukset paljastivat lasten myös tekevän päätöksensä nopeammin ruokamainosten jälkeen.

Yhdysvaltalaisten tulokset osoittavat ruokamainosten voivan vaikuttaa lasten ruokavalintoihin ja siihen, mitä ruokia he vanhemmiltaan toivovat. Näin mainokset voivat myös vaikeuttaa terveellisen ruokavalion omaksumista ja noudattamista kotona, tutkijat pohtivat. Tutkimukseen osallistuneet lapset olivat 8–14-vuotiaita.

Tulokset julkaistiin Journal of Pediatrics -lehdessä.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)