Tähän saakka määräykset ovat koskeneet vain invataksien kuljettajia. Paula Risikko kuitenkin muistuttaa, että vammaiset henkilöt käyttävät tieliikenteessä nykyään paitsi invataksia, myös esteetöntä taksia, tavallista henkilöautotaksia ja linja-autoa. Kunnat puolestaan käyttävät kuljetuspalveluihin yhä enemmän pienlinja-autoja.
– Kuljettajien koulutuksessa pidetään toki esillä vammaiskuljetuksia, mutta lakiin ei vastuuta ole kirjattu. Vahingon sattuessa juridisella vastuulla on merkitystä. Nykylaissa ei ole mainintaa esimerkiksi nostolaitteen turvallisesta käytöstä, Risikko huomauttaa tiedotteessaan.
Asiaa koskeva tieliikennelain muutos liittyy joulukuussa annettavaan hallituksen esitykseen joukkoliikennelain ja eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta.
Vastaisuudessa kaikkien korkeintaan 16-paikkaisten autojen kuljettajien olisi huolehdittava siitä, että matkustajat voivat siirtyä turvallisesti autoon ja sieltä pois ja että tähän tarvittavia laitteita käytetään asianmukaisesti. Näissä autoissa kuljettajat pystyvät valvomaan matkustajien turvallisuutta kuten turvavyön käyttöä ja pyörätuolin kiinnitystä.
Risikko puhui aiheesta Valtakunnallisen vammaisneuvoston järjestämässä kansainvälisessä seminaarissa tiistaina.