Kuopion yliopistollisen sairaalan hoitajat perustelevat Ylelle sitä, miksi sairaalapäivystyksessä joutuu monesti odottamaan, vaikka jonossa ei näyttäisi olevan juurikaan ketään.
Hoitajien mukaan päivystyksessä hoidontarpeen arviointiin jonottavat eivät näe, mitä tapahtuu osastolla lasiovien takana. Jonottava asiakas voi manata triagehoitajalle, että mitään ei tapahdu, vaikka kulman takana elvytyshuoneessa pelastettaisiin jonkun henkeä.
– Siksi haluaisinkin odotusaulaan numeronäytön, joka näyttäisi, kuinka paljon meillä on potilaita sisällä, päivystyksestä vastaava hoitaja Kari Naukkarinen sanoo Ylelle.
Hän myöntää, että sairaala voisi informoida potilaita nykyistä paremmin jonotustilanteesta. Silloin vähennettäisiin sitä, että potilaat käyvät ”jatkuvasti kysymässä, mikä mättää”.
Hoitajien ja lääkärien mukaan päivystykseen hakeutuu silti entistä enemmän potilaita, jotka voisivat hoidattaa vaivansa terveyskeskuksessa tai kotona. Ensiapu on tarkoitettu niille, jotka tarvitsevat hoitoa välittömästi.
– Miten sen sanoisi kauniisti… Uusavuttomuus ja ”kaikki mulle heti nyt” -ajattelu on lisääntynyt kymmenen vuoden aikana. Nuhakuumekin on päästävä hoitamaan heti, sanoo Kuopion yliopistollisen sairaalan päivystysalueen ylilääkäri Tero Martikainen Ylelle.