Verkkouutiset

Suomessa 600 000 vailla riittäviä luku-, numero- ja tietotekniikkataitoja

Suomessa on jopa 600 000 16–65-vuotiasta, joiden luku-, numero- ja tietotekniikkataidot eivät ole riittäviä.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Tämä käy ilmi Taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestö OECD:n kansainvälisen aikuistutkimuksen maakatsauksesta. Katsauksen ovat teettäneet työ- ja elinkeinoministeriö ja opetus- ja kulttuuriministeriö.

Suomessa aikuisten osaaminen on yleisesti korkealla tasolla, minkä vuoksi perustaitojen puutteesta ei keskustella tarpeeksi. Selviä puutteita on kuitenkin osalla aikuisista.

Maakatsaus suosittelee, että perustaitoihin kiinnitetään jatkossa enemmän huomiota.

Käytännössä puutteelliset perustaidot tarkoittavat, että osalla aikuisista on vaikeuksia yksinkertaisten laskutoimitusten tekemisessä tai heidän on vaikea ymmärtää suoraviivaistakin kirjallista tietoa. Luku- ja numerotaidot ovat yhteydessä tietotekniikkaa soveltaviin ongelmanratkaisutaitoihin.

Työ- ja elinkeinoministeriö toteaa, että taitopuutteet pitäisi tunnistaa silloin, kun aikuisia kohdataan, esimerkiksi ammatillisessa koulutuksessa ja työ- ja elinkeinotoimistoissa.

– Aikuisten perustaitojen kohentamisessa parhaita tuloksia saadaan, kun niitä kehitetään yksilöllisesti esimerkiksi osana aikuiskoulutusta tai työpaikalla. Lisäksi koulutukseen olisi kannustettava juuri niitä aikuisia, joiden taidoissa olisi eniten parannettavaa, ministeriö sanoo tiedotteessaan.

Nuoret, maahanmuuttajat ja ikääntyvät tarvitsevat tukea

Perustaidot ovat OECD:n katsauksen mukaan vahvasti kytköksissä ikään, koulutustasoon ja maahanmuuttajataustaan.

Ikääntyvien, vailla perusasteen jälkeistä tutkintoa olevien nuorten sekä maahanmuuttajien joukossa on keskimääräistä enemmän niitä, joiden perustaidot eivät kunnolla riitä nyky-yhteiskunnan vaatimuksiin.

Neljäkymmentä prosenttia niistä16–29-vuotiaista, joiden perustaidot eivät ole vahvat, ei ole koulutuksessa tai työssä. Muiden nuorten osalta alle joka kymmenes on vastaavassa tilanteessa.

Maakatsaus suosittelee, että työssä oppimista painottavaa ammatillista koulutusta kehitetään sekä toisen asteen jälkeistä koulutusta helpotetaan.

Suomeen muualta muuttaneiden joukossa 40 prosentilla on puutteelliset luku- tai numerotaidot. Suurin osa maahanmuuttajista teki taitotestit kuitenkin muulla kuin omalla äidinkielellään. Kielitaito vaikuttaa siis merkittävästi testitulokseen.

Noin 25 prosentilla 55–65-vuotiaista on puutteita perustaidoissa. Nuorempiin verrattuna ongelmia on erityisesti tietotekniikkataidoissa. Maakatsauksessa arvioidaan, että vanhimpien ikäryhmien taitoja voisi tukea esimerkiksi työvoimakoulutuksella.

– Tämä voisi myöhentää eläkkeelle siirtymistä tilanteessa, jossa heikot tai vanhentuneet taidot ovat este työuran jatkamiselle. Iäkkäiden kohdalla korostuvat myös mahdollisuudet oppia työssä, ministeriö arvioi.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)