Verkkouutiset

Lähiruuan ykköstuote on peruna – kaupasta vain ei aina löydy tuttua lajiketta

Peruna on Suomessa perusruokaa, mutta kuluttaja ei aina löydä kaupasta tutuksi tullutta lajiketta, sillä viljelijä vaihtaa lajiketta viljelykestävyyden ja laadun mukaan.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Maataloustuottajain keskusliiton MTK:n mukaan peruna on Suomessa perusruokaa ja tuoreen lähiruoan ykköstuote.

Uusia perunalajikkeita jalostetaan nykyään käyttötarkoituksen, maun, satoisuuden ja viljelykestävyyden vuoksi. Perunanviljelijä vaihtaa MTK:n mukaan tutusta lajikkeesta toiseen, jos jonkin lajikkeen viljelykestävyys ajan myötä heikkenee ja kun saadaan uusia, aiempaa parempia lajikkeita.

Tästä johtuen kuluttaja ei MTK:n mukaan aina löydä kaupasta juuri hänelle tutuksi tullutta lajiketta.

Merkittävä osuus perunasta tarjotaan MTK:n mukaan nykyään henkilöstöravintoloissa ja kouluruokailussa, ja nämä perunat ammattilaiset hankkivat useimmiten perunakuorimoista valmiiksi kuorittuina.

MTK myös arvioi, että erilaisten perunajalosteiden käyttö lisääntyy sekä ammatti- että kotikeittiöissä.

Viime vuonna Suomessa viljeltiin perunaa noin 22 000 hehtaaria. Tästä ruokaperunaa on 10 000, ruokateollisuusperunaa 3 150, tärkkelysperunaa 6 300, varhaisperunaa 780 ja sertifioitua siemenperunaa 1 100 hehtaaria.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)