Autoihin liitettävä seurantajärjestelmä saa keskustavaikuttajilta lähes täydellisen tyrmäyksen. Yhdeksästä Maaseudun Tulevaisuuden tavoittamasta piirijohtajasta seitsemän tyrmää seurannan kokonaan. Kaksi on valmis hyväksymään sen, jos tietoturvasta voidaan varmistua.
– Tämän hallituksen päämäärä on nimenomaan vähentää valvontaa Suomessa. Bernerin ehdotus tulisi heittää roskakoriin, ruotsinkielistä piiriä edustava Peter Albäck sanoi.
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) on vakuuttanut, että pakollista seurantaa ei autoihin esitetä, vaan auton käytöstä voisi maksaa myös kuukausimaksulla.
Auto- ja polttoaineverojen korvaamiseen käyttömaksuilla keskustavaikuttajat suhtautuvat myönteisemmin. Maksujen vaikutus paljon autoa käyttävien maaseudun asukkaiden asemaan herättää kuitenkin huolta.
– En hyväksy sitä, että hyötyajoa tekevää maaseudun asukasta ja mökkiajoa tekevää kaupunkilaista verotetaan samoista kilometrimääristä samalla tavalla, sanoi Timo Silvan Etelä-Hämeestä.
Bernerin esitys tie- ja rataverkkojen siirtämisestä valtionyhtiöön saa tukea päähallituspuolueen piirien puheenjohtajilta. Kuusi MT:n tavoittamasta yhdeksästä piirijohtajasta suhtautuu liikenneverkkoyhtiöön ainakin varovaisen myönteisesti.
– Hyväksyn valtion omistaman yhtiön. ”Infra Oy” oli esillä jo eduskuntavaaliohjelmassamme, joten se ei tule yllätyksenä. Pidän äärimmäisen tärkeänä, että pienimmistä ja syrjäisemmistäkin teistä ja niiden kunnosta kyetään huolehtimaan, sanoi Pohjois-Pohjanmaan piirin puheenjohtaja Matias Ojalehto.