Verkkouutiset

Olisitko valmis maksamaan lentokoneen biopolttoaineesta lipun hinnassa?

Tuoreen selvityksen mukaan Suomella on hyvät valmiudet biopolttoaineiden laajaan ja jatkuvaan käyttöön lentoliikenteessä. Kysymyksenä on kuitenkin sen hinta.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Lentokoneiden biopolttoaineiden laajan ja jatkuvan käytön suurin ratkaistava asia on sen käytön kannattavuus, sillä biopolttoaine on tällä hetkellä selvästi fossiilista lentopolttoainetta kalliimpaa, kertoo tuore esiselvitys, joka on tehty liikenne- ja viestintäministeriön, työ- ja elinkeinoministeriön, Finnairin, Finavian ja Neste Oilin toimeksiannosta.

Selvityksessä tarkasteltiin erilaisia liiketoimintamalleja biopolttoaineen lisäkustannuksen kattamiseksi lentoliikenteessä. Näistä rakennettiin mahdollinen Suomessa toteutettavissa oleva malli.

Liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikon (kok.) mukaan biopolttoaineiden käyttö lentoliikenteessä vahvistaisi Suomen maakuvaa puhtaan teknologian ja biotalouden innovatiivisena edelläkävijänä.

– Lisäksi se tarjoaisi useille suomalaisyrityksille kokonaan uuden liiketoiminta-alueen ja lisäisi Helsinki-Vantaan lentoaseman tunnettuutta ja houkuttelevuutta tärkeänä lentoliikenteen solmukohtana Euroopan ja Aasian välillä, Risikko sanoo.

Selvityksessä oletuksena on se, että lentolaatuinen biopohjainen diesel hyväksytään lentokäyttöön. Parhaillaan valmistellaan kansainvälistä hyväksyntää, joka mahdollistaisi uusiutuvan biopohjaisen dieselin käytön lentopolttoaineen biokomponenttina.

Biopohjaisen dieselin käyttö ei vaatisi erillistä investointia tuotantoon, mutta kylläkin logistiikkaan, jolloin sen käyttöönotto olisi halvempaa ja nopeampaa. Konseptissa lentoliikenteeseen soveltuvaa biopolttoainetta valmistettaisiin Kilpilahden jalostamolla Porvoossa.

Biopolttoaineen aiheuttamia lisäkustannuksia katettaisiin sillä, että matkustajat olisivat valmiita maksamaan siitä lippunsa hinnassa. Selvityksen tekijät ehdottavat, että julkiset tahot ja niin sanotut edelläkävijäyritykset osallistuisivat ensimmäisinä biopolttoaineen lisäkustannuksiin liikematkustuksessaan. Tätä laajennettaisiin myöhemmin muihin yrityksiin ja yksityisasiakkaisiin.

Selvityksen mukaan hanke tarvitsisi käynnistämisvaiheessa julkista tukea markkinoiden avaamiseksi. Biopolttoaineen käytön laajuus riippuisi kuitenkin viime kädessä asiakkaiden kiinnostuksesta ja maksuvalmiudesta.

Selvityksessä myönnetään, että asiakkaiden todellinen maksuvalmius on epävarmaa ja se on vieläpä kehnosti ennustettavissa.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)