Länsimetron rakentaminen alkoi louhintatöillä marraskuussa 2009. Tunnelilouhinnat saatiin päätökseen helmikuussa 2014 ja kiskotus valmistui joulukuussa 2015. Nyt metrolinja on valmis testausta varten.
Länsimetro on työllistänyt louhintojen ja rakentamisen aikana noin 1 500 rakentajaa ja henkilötyövuosia kertyy noin 4 500. Hankkeen loppukustannusennuste on 1 088 miljoonaa euroa. Länsimetron hankesuunnitelmassa hankkeen kustannuksiksi arvioitiin 713,6 miljoonaa euroa (2007 hintatasossa). Indeksikorotus huomioiden kustannusarvio oli 848,0 miljoonaa euroa. Kustannukset ovat ylittymässä hankesuunnitelman mukaisesta laajuudesta 240 miljoonaa euroa eli 28,3 prosenttia.
Kuluvan kevään aikana asemilla testataan eri järjestelmiä itsenäisesti, asemittain ja yhteiskäytössä. Junien koeajot alkavat maaliskuussa. Kun liikenne alkaa, aiemmin Kamppiin päätyneet bussilinjat ajetaan HSL:n laatiman liityntäliikennesuunnitelman mukaisesti Matinkylän ja Tapiolan liityntäterminaaliasemille. Metroliikenteen vuorovälit tihenevät nykyisestä. Metroa liikennöidään kahdella linjalla: Matinkylä–Vuosaari ja Tapiola–Mellunmäki. Arkisin ruuhka-aikoina vuoroväli linjojen yhteisellä osuudella (Tapiola–Itäkeskus) on kaksi ja puoli minuuttia. Nykyisin metro liikennöi ruuhka-aikoina neljän minuutin vuorovälillä.