Kolareissa kuoli viime vuonna poikkeuksellisen paljon nuoria

Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat tutkivat viime vuonna 256 kuolemaan johtanutta onnettomuutta, joissa kuoli 278 ihmistä.

  • LKS 20150111 - Hämeen poliisilaitoksen välittämä handout-kuva Heinolassa Päijät-Hämeessä 11. tammikuuta 2015 sattuneesta liikenneonnettomuudesta, jossa heinolalainen henkilöautoa kuljettanut mies kuoli kolaroituaan linja-auton kanssa. Mies kolaroi linja-auton kanssa Vierumäellä Nelostiellä aamupäivällä, kun hän lähti henkilöautollaan ohittamaan linja-autoa vasenta kaistaa pitkin. Ohituskaistalle oli kertynyt lunta. Poliisin mukaan mies menetti auton hallinnan ja suistui linja-auton eteen. HANDOUT LEHTIKUVA

    Apua onnettomuuspaikalla viime vuoden tammikuussa.

    ()

Onnettomuuksista tehty ennakkoraportti osoittaa, että onnettomuudet lisääntyivät viime vuonna 16 prosenttia vuoteen 2014 nähden. Useana vuotena hyvänä jatkunut kehitys katkesi viime vuonna esimerkiksi nuorten kuljettajien aiheuttamien onnettomuuksien osalta.

Heti alkuvuonna nähtävissä ollut huolestuttava kehitys nuorten kuljettajien aiheuttamissa onnettomuuksissa jatkui samansuuntaisena koko viime vuoden. Onnettomuuden aiheuttaneissa kuljettajissa oli 21–24-vuotiaita eniten viiteen vuoteen.

Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien määrä pysyi edellisvuoden synkällä tasolla. Yhä useampi kuolleista kuuluu joko nuorimpien tai vanhimpien ikäluokkaan. Kevyessä liikenteessä selkeästi heikoimmassa asemassa ovatkin lapset ja iäkkäät.

Onnettomuuksien määrän kasvu taittui kuitenkin jalankulkijoiden osalta loppuvuodesta.

– Pimeänä vuodenaikana sattui vähemmän jalankulkijoiden kuolinonnettomuuksia kuin alkuvuoden tilastojen perusteella saattoi odottaa, kertoo yhteyspäällikkö Tapio Koisaari Liikennevakuutuskeskuksesta.

Suistumisonnettomuuksia tapahtui alkuvuonna poikkeuksellisen paljon, mutta niiden määrä tasoittui vuoden aikana. Sen sijaan kohtaamisonnettomuudet lisääntyivät.

Kuolinonnettomuuksien lisääntymistä vuonna selittää Koisaaren mukaan osaltaan se, että edeltävä vuosi oli liikenneturvallisuuskehityksen osalta poikkeuksellisen hyvä.

– Vuonna 2014 turvavyötä käyttämättömien ja alkoholin vaikutuksen alaisena ajaneiden kuljettajien osuus oli pienin kahteenkymmeneen vuoteen, hän kertoo.

Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien ennakkotietojen mukaan epäilyjä alkoholin vaikutuksen alaisena ajamisesta kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa oli viime vuonna selvästi enemmän kuin edellisvuotena.

Arvoisa kommentoija, kunnioitathan hyviä tapoja. Terävä kritiikki on sallittua. Henkilökohtaiset tai kansanryhmien solvaukset ja ihmisarvon loukkaukset poistamme. Voimasanojen käyttöä tai alatyyliä kohtaan meillä on nollatoleranssi. Emme voi myöskään julkaista ulkopuolisia linkkejä. Pysy asiassa.