Suuret säästöt eivät välttämättä heikennä suomalaisen koulutuksen laatua, sanoo Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen johtaja Harri Peltoniemi. Syy tähän on hänen mukaansa se, että koululaisten ja opiskelijoiden ikäluokat tulevat pienenemään, jolloin resurssien väheneminen ei välttämättä aiheuta dramaattisia muutoksia. Peltoniemeä haastatteli Keskisuomalainen.
Itsenäisen koulutuskeskuksen arvioiden mukaan suomalaisten oppimistulokset eivät näytä heikentyneen juurikaan, vaikka koulutukseen on kohdistettu leikkauksia jo pitkään. Peltoniemi kertoo uskovansa, etteivät oppimistulokset romahda tulevaisuudessakaan, sillä Suomessa on maailman parhaiten koulutetut opettajat. Kansainvälisesti on harvinaista, että luokanopettajilta vaaditaan maisteritasoinen tutkinto, mikä on Suomessa voimassa oleva käytäntö.
Tulokset ovat säilyneet hyvinä, vaikka Suomen sijoitukset Pisa-vertailuissa ovat heikentyneet. Kuitenkin Suomen taso Pisa-vertailussa on pysynyt lähes ennallaan. Syy kehitykseen on Peltoniemen mukaan se, että eräät Aasian maat ovat parantaneet suorituksiaan ja menneet Suomen ohi.
Peltomäen mukaan opettajien pitkä pohjakoulutus mahdollistaa sen, että opettajat voivat työskennellä itsenäisesti. Vastaavasti heikkous on tällöin se, ettei yhteistyötä tehdä aina riittävästi. Yhteistyötä voitaisiin hänen mielestään lisätä esimerkiksi eri kouluasteiden välillä.
– Opettajien vertaistukea pitäisi lisätä, Peltoniemi toteaa. Hän haluaa myös korostaa, että kaikesta huolimatta toteutettavat säästöt tulee tehdä harkiten. Lapsista ja nuorista olisi myös otettava entistä suurempi kokonaisvastuu.