Verkkouutiset

VR:n asiakas ällistyi: Junaan unohtuneen tavaran saaminen takaisin kestää päiviä ja käy kalliiksi

VR käyttää löytötavaroiden välittämiseen takaisin asiakkaille yksityistä Suomen Löytötavarapalvelua.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Toimittaja Jaakko Kyläsalo arvostelee Helsingin Sanomien mielipidepalstalla VR:n löytötavarakäytäntöä. Hän kertoo tapauksessa, jossa VR:n lähiliikenteen asiakas oli junasta poistuttuaan huomannut jättäneensä tavaroitaan junaan.

”Koska asemahenkilöstöä ei VR:llä enää ole, junaan ei saa asemalta yhteyttä. Ei saa myöskään netistä. Jos saisi, kyseiselle junailijalle voisi ilmoittaa, että asiakas odottaa Malmin asemalla, kun K-juna palaa kohti Helsinkiä. Nyt ei voinut”, hän kirjoittaa.

VR käyttää löytötavaroiden välittämiseen takaisin asiakkaille yksityistä Suomen Löytötavarapalvelua.

”Puhelu yhtiön palveluun maksaa 2–3,5 euroa minuutilta. Kun puhelu on kestänyt jo minuutteja, käy ilmi, etteivät he voi tässä asiassa palvella, koska ”tavara ei ole vielä tullut heille”. Ei kai se ole tullut, koska se jäi junaan vasta puoli tuntia aiemmin, kuten asiakas heti alkuun ilmoitti.”

Asiakas ei Kyläsalon mukaan voi myöskään hakea tavaroitaan Helsingin päärautatieaseman löytötavaralaatikosta, koska Suomen Löytötavaratoimisto noutaa ne – muutaman päivän kuluttua.

”Tavaran omistaja on näin toistaiseksi menettänyt hallintaoikeuden junaan unohtamaansa tavaraan, vaikka on heti ryhtynyt toimiin sen takaisin saamiseksi Löytötavarailmoituksen tekeminen (esimerkiksi nettilomakkeella) maksaa viisi euroa, säilytyksestä peritään erikseen, ja luovutuskin maksaa, jos hakee tavaran firman toimistosta. Lähettämisestä peritään tietenkin oma maksunsa”, hän kirjoittaa.

Myös junaan unohtunutta passia tai matkalippuja joutuu odottamaan muutaman päivän, vaikka matka alkaisi jo aiemmin.

”VR on siirtänyt ilmeisen kannattamattoman löytötavarapalvelunsa yksityiselle yritykselle, joka on tehnyt siitä kannattavaa liiketoimintaa säännöllisine löytötavaroiden huutokauppoineen. VR on näin toimiessaan unohtanut asiakaspalvelun. Siinä on selvä parantamisen paikka”, Kyläsalo päättää.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)