Verkkouutiset

Suomessa tehdään vuosittain 20 itsemurhaa ajoneuvolla törmäämällä

Onnettomuustutkintakeskus suosittaa sosiaali- ja terveysministeriötä käynnistämään itsemurhien ehkäisyohjelman. Ministeriötä suositetaan myös asettamaan kansanterveystavoite, jotta itsemurhien lukumäärä vähenee selkeästi.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Suositukset perustuvat Karkkilassa viime vuoden heinäkuun alussa tapahtuneen bussionnettomuuden tutkintaan. Vastaan tulleen henkilöauton kuljettaja ohjasi ajokkinsa tahallaan päin linja-autoa, jossa oli yhteensä 19 ihmistä. Kuljettajan lisäksi kuusi matkustajaa loukkaantui vakavasti. Henkilöauton kuljettaja kuoli.

Suomessa tehdään vuosittain lähes 900 itsemurhaa, joista noin 20 ajoneuvolla törmäämällä. Itsemurhista koituu suurta kärsimystä tekijän läheisille. Tieliikenteen itsemurhissa vaaraa ja kärsimystä aiheutuu usein myös täysin sivullisille.

Onnettomuuden seurauksia pahensi kaksi linja-auton rakenteellista ominaisuutta. Auton keulassa ei ollut alleajosuojaa, joka olisi tehokkaasti pysäyttänyt henkilöauton. Matkustamon istuimien ulkonevat kädensijat taas aiheuttavat runsaasti kasvovammoja, koska kaksipistevöissä olleet matkustajat löivät päänsä niihin.

Tutkinnan perusteella Onnettomuustutkintakeskus kannattaa parannuksia linja-auton keulan rakenteeseen sekä istuimien takaosiin, kädensijoihin ja turvavöihin. Liikenteen turvallisuusvirastoa (Trafi) suositetaan esittämään näitä koskevat muutokset YK:n Euroopan talouskomission (UNECE) ajoneuvotekniikasta vastaavalle työryhmälle.

Tutkinnassa havaittiin lisäksi puutteita bussiliikenteen turvallisuusjohtamisessa. Sen vuoksi liikenne- ja viestintäministeriötä suositetaan laatimaan säännökset, joiden avulla turvallisuusjohtamisjärjestelmä saadaan käyttöön koko linja-autoalalle.

Onnettomuustutkintakeskus on kiinnittänyt huomiota samaan turvallisuusvajeeseen myös liikenne- ja viestintäministeriölle antamassaan lausunnossa valmisteilla olevasta liikennekaaresta. Onnettomuustutkintakeskuksen mielestä liikennekaaren valmistelussa on kaikkiaan käsitelty vähän turvallisuutta ja tekeillä olevien muutosten vaikutuksia siihen.

Karkkilan onnettomuus antaa perusteet sille, että liikennekaaren säätämisen yhteydessä voitaisiin ryhtyä vaatimaan turvallisuusjohtamisen perusteita tieliikenteeltä, johon liittyy suuronnettomuuden vaara tai jossa palvelua tarjotaan maksaville asiakkaille.

Onnettomuustutkintakeskus kiinnittää lausunnossaan huomiota myös siihen, että esimerkiksi urheilujoukkueiden tai koululuokkien ei-kaupallisten linja-autokuljetusten kuljettajilta ei enää vaadittaisi ammattipätevyyttä, vaikka bussin kuljettajan vastuu lasten ja nuorten turvallisuudesta on suuri.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)