Syyllisyydestä jäi "järkevä epäily" - IL: Hovioikeus mitätöi tutkan ylinopeussakot

Diplomi-insinööri todisti, että pysäkiltä lähtenyt bussi saattoi vääristää poliisin tutkan lukemaa.

  • LKS 20170119 - Liikennettä Länsiväylällä Helsingissä 19. tammikuuta 2017. Liikenneministeriön selvityksen mukaan tien käyttäjiltä kerättäisiin liikenneverkon rahoittamiseksi esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksuja, jotka eivät vaatisi paikannusta. Palveluoperaattorit voisivat myös tarjota kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, mutta silloin käyttäjän tulisi hyväksyä ajoneuvon paikantaminen, jotta tiedetään, liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön, kunnan vai yksityisen omistajan tiellä. LEHTIKUVA / HEIKKI SAUKKOMAA

    Poliisin mittauspaikka sijaitsi Länsiväylällä kuvan ylälaidan keskiosassa.

    ()

Iltalehti kertoo espoolaisen 50-vuotiaan diplomi-insinöörin voittaneen ylinopeusasiassa syyttäjän ja saaneen mitätöityä nopeussakkonsa myös hovioikeudessa.

Insinööri oli ajanut Länsiväylällä vähän ennen Lauttasaaren liittymää 80 km/h-alueella. Poliisiauton kiinteä kojelautatutka näytti 111 km/h.

Insinöörin mukaan hänellä oli päällä vakionopeussäädin lukemassa, joka vastasi 83 km/h. Jo puhuttelussa tien päällä hän kiisti ylinopeuden.

Oikeudessa insinööri kertoi opiskelleensa sivuaineenaan signaalinkäsittelyä. Hänen mukaansa poliisin Doppler-tutka ei ole yksioikoinen mittausväline, vaan sen lukemassa on sekä suoraan tulevia signaaleja että heijastuksia useammasta lähteestä.

Tutka antaa hänen mukaansa yhden lukeman, joka voi olla toinen kuin mitattavan auton todellinen nopeus. Poliisin mittauspaikkaa hän piti varsin kehnona useiden häiriötekijöiden kuten kylttien vuoksi.

Syytetyn mukaan tapahtumahetkellä viereisen bussikaistan pysäkiltä lähti linja-auto. Poliisin tutkan lähettämä signaali saattoi heijastua ensin hänen autoonsa, siitä bussin perään ja sitten taas hänen autoonsa ja lopulta takaisin poliisiautoon.

Hovioikeuteen insinööri oli hankkinut Trafin Hanasaaren mittauspisteen puretut lokitiedot tapahtuma-ajalta. Kyseinen mittauspiste sijaitsee noin 400 metriä Helsinkiin poliisin mittauspaikasta.

Automaattisen mittausaseman tiedoista syytetty oli pystynyt poimimaan oman autonsa nopeuden, joka oli ollut 80 km/h. Vajaan kahden sekunnin kuluttua syytetyn Audista paikan ohitti linja-auto nopeudella 69 km/h.

Hovioikeuden mukaan uusi näyttö tuki kertomusta siitä, että tutkan näyttämä korkea lukema saattoi aiheutua heijastuksesta bussipysäkiltä lähtevästä linja-autosta.

Hovioikeuden päätöksen mukaan mittaushäiriö vaikuttaa todennäköiseltä tai ainakaan sen mahdollisuutta ei voida sulkea pois. Oikeuden mukaan vastaajan syyllisyydestä jäi järkevä epäily.

Arvoisa kommentoija, kunnioitathan hyviä tapoja. Terävä kritiikki on sallittua. Henkilökohtaiset tai kansanryhmien solvaukset ja ihmisarvon loukkaukset poistamme. Voimasanojen käyttöä tai alatyyliä kohtaan meillä on nollatoleranssi. Emme voi myöskään julkaista ulkopuolisia linkkejä. Pysy asiassa.