Ilmastopaneelin mielestä ilmastonmuutosta on käsiteltävä lukion oppiaineissa.
– Ilmastonmuutos ja sen vaikutukset yhteiskuntaamme ja ympäristöömme jäävät helposti vain tiettyjen oppiaineiden, kuten maantiedon ja biologian vastuulle, huomauttaa Suomen ilmastopaneelin jäsen, Helsingin yliopiston dosentti Hannele Cantell paneelin tiedotteessa.
Ilmastonmuutoksen tarkastelu kuitenkin tarjoaisi Cantellin mukaan monia mielenkiintoisia näkökulmia eri oppiaineisiin.
– Tällaisia ovat esimerkiksi ilmastonmuutoksen hillintä ja yhteiskuntien sopeutuminen siihen, ilmastonmuutos ja kansainvälinen yhteistyö, vähähiilinen tuotanto ja kulutus sekä vastuu tulevista sukupolvista, Cantell kertoo
Suomen ilmastopaneeli pitääkin välttämättömänä, että ilmastonmuutosta käsitellään useissa eri oppiaineissa ja myös ilmastonmuutoksen yhteiskunnalliset vaikutukset huomioidaan.
Lukio-opetukseen sisältyy jatkossa myös kolme monitieteistä teemakurssia, joiden sisältöön ilmastonmuutos ja kestävän kehityksen teemat sopisivat Cantellin mukaan monitieteisinä aiheina erinomaisesti.
Suomen ilmastopaneeli on opetushallitukselle toimittamassaan lausunnossa eritellyt tarkemmin ehdotukset näkökulmista, joilla ilmastonmuutokseen sopeutumista ja sen hillintää olisi mahdollista eri oppiaineissa käsitellä.