S-Pankin omassa valvonnassa on havaittu tapauksia, joissa väärennetyillä tai varastetuilla henkilöllisyystodistuksilla on avattu tai yritetty avata pankkipalveluita. Identiteettivarkautta hyödyntäen näitä palveluita on käytetty välineenä petoksiin.
S-Pankki on tehnyt tapauksista tutkintapyynnön poliisille. S-Pankin asiakkaat eivät ole menettäneet rahojaan.
– Digitalisaatio parantaa ja nopeuttaa palveluita monin tavoin, mutta sillä on varjopuolensa. Haluamme keskustella niistä avoimesti, ja tuoda mukaan pankkimaailman näkökulman. Raha kiinnostaa rikollisia – ennen kohteina olivat konttorit, tänä päivänä keinot ovat toiset, toteaa S-Pankin operatiivisten riskien päällikkö Kaj Paananen S-Pankin tiedotteessa.
S-Pankin henkilökuntaa koulutetaan asiakkaan tunnistamisesta säännöllisesti. Asiakaspalvelupisteisiin on myös asennettu laitteet, jotka helpottavat väärennettyjen asiakirjojen tunnistamista. Paanasen mukaan S-Pankki jatkaa työtä palveluiden turvallisuuden lisäämiseksi.
S-Pankki pitää tänään voimaan astunutta lakia identiteettivarkauksista tervetulleena askeleena digiturvallisempaan Suomeen. Suomi oli viimeinen Pohjoismaa, jossa identiteettivarkaudet kriminalisoitiin.
Jos asiakas huomaa, että tilillä on tapahtumia, joita hän ei ole itse tehnyt tai muutoin epäilee identiteettivarkautta, hänen tulee olla yhteydessä pankkiin.