Korjauksen tarpeessa olevia huonokuntoisia teitä oli viime vuonna 5 000 kilometriä, ja Liikenneviraston ylijohtaja Raimo Tapion mukaan kilometrimäärä tuplaantuu vuoteen 2018 mennessä.
2020-luvun alussa huonokuntoisia teitä on jo yli 12 000 kilometriä tasaisesti ympäri Suomea.
Samaan aikaan liikenteen määrä kasvaa muun muassa rikkidirektiivin myötä, kun Pohjois-Suomen teollisuus siirtää kuljetuksia mereltä teille ja rautateille.
– Tavaraliikennevirrat Suomessa ovat erilaiset vuosina 2016-2017 tähän päivään verrattuna, arvioi Liikenneviraston pääjohtaja Antti Vehviläinen.
– Riittääkö teiden kunto tai rautateiden kapasiteetti, Vehviläinen kysyy, ja jatkaa, että tällä hetkellä kukaan ei pysty tekemään tarkkaa arvioita tavaraliikenteen muutoksista.