Verkkouutiset

Mitä jos vaalitulos ratkaistaisiin Facebookissa?

Jos vaalitulos ratkaistaisiin Facebookissa, kolmen kärkeen mahtuisivat kokoomus, vihreät ja SDP.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Läpimenijöitä olisivat näkyvät poliitikot sekä ne, joiden kannattajakunta on läsnä sosiaalisessa mediassa.

Turun yliopiston kauppakorkeakoulun tietojärjestelmätieteen oppiaineessa on työn alla pro gradu -tutkielma puolueiden Facebook-kannatuksesta. Aineiston perusteella on tehty valtakunnallinen analyysi siitä, ketkä ehdokkaat tulisivat valituiksi eduskuntaan kevään 2015 eduskuntavaaleissa, mikäli vaalitulos noudattelisi Facebook-menestystä.

Ennuste on tehty yhteensä lähes 700 000 tykkäyksen analyysin perusteella. Aineisto on kerätty kampanja-aikana 19.3.‒31.3.

Eniten tykkäyksiä keräsi kokoomus, jolla on kaikista tykkäyksistä noin 23 prosenttia. Kakkosena tulivat vihreät, jotka saivat 19,7 prosenttia tykkäyksistä. Kolmoseksi sijoittuu SDP, joka keräsi 15,2 prosenttia tykkäyksistä.

Kolmen kärkeä seuraavat vasemmistoliitto (13,3 %), keskusta (11,3 %), perussuomalaiset (7,2 %), RKP (5 %) ja kristillisdemokraatit (5,0 %).

‒ Olemassa olevan tutkimuksen valossa on odotettua, että nimenomaan kokoomuksen ja vihreiden kannattajat ovat aktiivisimpia sosiaalisessa mediassa. Niillä puolueilla, jotka eivät tässä tilastossa pärjää, kannattajakunta on jonkin verran varttuneempaa eikä ylipäätään käytä sosiaalista mediaa niin aktiivisesti, kommentoi Turun yliopiston Eduskuntatutkimuksen keskuksen erikoistutkija Ville Pitkänen yliopiston verkkosivuilla.

Kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä Pitkänen ei sosiaalisessa mediassa kerätystä suosiosta tekisi vaalituloksen suhteen. Tykkäysten määrä kertoo pikemminkin siitä, miten aktiivinen foorumi sosiaalinen media on eri puolueille ja ehdokkaille.

Pitkänen toteaa, että sekä Facebookin että Twitterin käyttö on lisääntynyt viime vaaleista, mutta koko äänestäjäkunnan vaalikäyttäytymistä ei voida päätellä sosiaalisesta mediasta.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)