Kuluttaja sai tilaamatta paketin Latviasta ja pelottavia uhkauksia

Suomalaiskuluttaja sai viime syyskuussa paketin Latviasta, jota hän ei ollut tilannut.

  • LKS 20001201 - HELSINKI - KÄRÄJÄOIKEUSTUOMARIT : Helsingin käräjäoikeuden käräjätuomarit marssivat ulos työpaikoiltaan osoittaakseen tukea akavalaisen Lakimiesliiton vaatimuksille perjantana Helsingissä. LEHTIKUVA / SARI GUSTAFSSON / 2000 /

    Aiheetonta laskua ei pidä maksaa, sillä yrityksellä on näyttövelvollisuus sopimuksesta.

    ()

Euroopan kuluttajakeskus kertoo suomalaiskuluttajasta, joka sai viime syyskuussa paketin Latviasta. Paketissa oli sähkötupakkatuote, jota kuluttaja kiisti tilanneensa. Hän sai myös 76 euron laskun.

Kuluttaja ilmoitti välittömästi laskun lähettäjälle sähköpostitse, että hän ei ole tuotetta tilannut, mutta palauttaa sen kyllä, jos myyjä tarjoaa mahdollisuuden tehdä palautuksen maksutta.

Kuluttajakeskuksen mukaan yritys vastasi, että tilaus olisi tehty 31.8 ja tavara lähetty 10.9. Yritys kertoi tilauksen lähteneen tietystä IP-osoitteesta.

Lisäksi yritys huomautti kuluttajalle, että väärän tai harhaanjohtavan tiedon antaminen johtaisi taloudellisiin seuraamuksiin ja sellaista voidaan pitää rikollisena menettelynä yritystä kohtaan ja että kaikki tämäntyyppiset aikomukset saatetaan tarvittaessa viranomaisten tutkittaviksi.

Yritys kysyi vielä, onko kuluttaja todellisuudessa tehnyt tilauksen. Lisäksi kuluttaja sai palautusosoitteen siltä varalta, että hän haluaa käyttää lakisääteistä peruutusoikeuttaan.

Kuluttajakeskus kertoo, että näiden sinänsä pelottavien uhkausten lopuksi yritys kuitenkin kysyi, olisiko kuluttaja kiinnostunut pitämään tuotteen, jos lasku puolitettaisiin.

Saamastaan vastauksesta hämmentyneenä kuluttaja antoi asian Euroopan kuluttajakeskuksen arvioitavaksi. Asia ratkesi 24 päivässä yhteistyössä Euroopan kuluttajakeskuksen Latvian toimipisteen kanssa. Latvialaisyritys perui laskun, eikä kuluttajaa vaadittu palauttamaan hänelle lähetettyä tuotetta.

Kuluttajakeskus muistuttaa, että aiheetonta laskua ei pidä maksaa. Yrityksellä on näyttövelvollisuus siitä, että sopimus on syntynyt osapuolten välillä.

Eniten valituksia tilausansoista ja lennoista

Euroopan kuluttajakeskus Suomessa sai viime vuonna 2 229 valitusta kuluttajilta, kun edellisenä vuonna valituksia tehtiin 1 839. Lisäksi keskus vastasi 731 tiedusteluun.

Eniten tehtiin tilausansoihin sekä lentojen viivästymisiin ja peruuntumisiin liittyviä valituksia. Myös vapaa-aikaan ja kulttuuritapahtumiin liittyviä valituksia tehtiin enemmän kuin vuonna 2014.

Kuluttajakeskus sai viime vuonna valituksia aiempaa enemmän myös esimerkiksi vaate- ja jalkineostoksista

Lukuihin eivät sisälly EU-alueen ulkopuolisissa maissa tehtyjä ostoksia koskevat valitukset.

Arvoisa kommentoija, kunnioitathan hyviä tapoja. Terävä kritiikki on sallittua. Henkilökohtaiset tai kansanryhmien solvaukset ja ihmisarvon loukkaukset poistamme. Voimasanojen käyttöä tai alatyyliä kohtaan meillä on nollatoleranssi. Emme voi myöskään julkaista ulkopuolisia linkkejä. Pysy asiassa.