Vuorineuvos Jorma Eloranta kirjoittaa Helsingin Sanomien mielipideosastolla otsikolla Paikallinen sopiminen pelasti autoteollisuutemme. Hänen mukaansa yhtiön johdon ja henkilöstön yhteistyön asenne ja paikallinen sopiminen antoivat lisäaikaa ja pelastivat Valmet Automotiven jatkoon.
– Valmet Automotive Oy (VA) kuului Metso-konserniin toimiessani konsernin toimitusjohtajana vuosina 2004-2011. Yhtiö on ollut viimeaikaisten upeiden saavutustensa ansiosta myönteisesti esillä, Jorma Eloranta toteaa.
Porsche-sopimuksen päätyttyä noin vuosikymmen sitten yhtiön tulevaisuus oli hänen mukaansa vakavan harkinnan kohteena. Pitkällisistä ponnisteluista huolimatta silloin ei onnistuttu saamaan valmistettavaa VA:n tilauskantaan.
– VA ei myöskään istunut johtamani Metson strategiaan. Metso halusi joko löytää uuden omistuksen tai – jos se ei olisi mahdollista eivätkä tilausnäkymät parantuisi – lopettaa toiminnan.
VA:lla oli Elorannan mukaan vahvaa osaamista, pätevä johto, alan huippua oleva todennettu laatu ja yhteistyö henkilöstön kanssa asianmukaista.
– Silti syrjäinen sijaintimme ja autoteollisuuden yleiset haasteet vaikeuttivat uusien tilausten saamista, mistä syystä laskelmat toiminnan lopettamiskustannuksista olivat valmiina, kun vaihtoehtoja kartoitettiin.
Lopettamispäätöstä ei vuorineuvoksen mukaan tehty, koska Metson konsernijohdossa arvostettiin ja ”jopa kunnioitettiin” VA:n johdon ja henkilöstön yhteistyötä ja jatkuvaan parantamiseen tähtäävää yrittämisen asennetta. Tästä syystä jatkettiin sitkeästi uuden omistuksen ja tilausten etsimistä.
– Onneksi ratkaisut löytyivät.
– Yhtiön johdon ja henkilöstön yhteistyön asenne ja paikallinen sopiminen antoivat lisäaikaa ja pelastivat VA:n jatkoon. Tämä loi edellytyksiä sille, että Uudessakaupungissa voidaan nyt iloita myönteisistä uutisista, vuorineuvos toteaa.