Hän selittää, että hallitusohjelma sisältää 15 miljoonan euron säästön joukkoliikenteen palvelujen ostoon ja kehittämiseen. Liikenne- ja viestintäministeriön ja valtiovarainministeriön budjettiehdotuksissa siitä on kohdennettu pääosa junaliikenteen ostoihin.
– Liikenne- ja viestintäministeriön neuvottelut VR:n kanssa ovat kesken, joten säästöjen vaikutukset junaliikenteeseen eivät vielä ole tiedossa. Liikenne- ja viestintäministeriö pyrkii matkustajien kannalta mahdollisimman hyvään neuvottelutulokseen. Pyrimme jatkossakin turvaamaan riittävät palvelut tarkastelemalla juna- ja bussivuorojen kokonaisuutta, toteaa Anne Berner.
Päätökset joukkoliikennetuen leikkauksista tehdään hallituksen budjettiriihessä syyskuussa.
– On valitettavaa, että VR on joutunut aloittamaan henkilöstön yt-neuvottelut. VR:n ilmoittamat liikenteen muutokset koskevat VR:n markkinaehtoista liikennettä. Sitä koskevat päätökset VR tekee liiketaloudellisin perustein. Liikenne- ja viestintäministeriöllä ei ole päätösvaltaa tämän liikenteen osalta, sanoo Berner.
VR ajaa markkinaehtoista liikennettä liiketaloudellisin perustein ilman valtion korvausta. Yksinoikeuden vastapainoksi VR on velvoitettu ajamaan myös ns. velvoiteliikennettä, joka ei ole liiketaloudellisesti kannattavaa, mutta josta valtio ei erikseen suorita korvausta. Näiden lisäksi liikenne- ja viestintäministeriö ostaa VR:ltä sellaista liikennettä, mutta joka ei ole liiketaloudellisesti kannattavaa, ja joka ei sisälly velvoiteliikenteeseen.