Mikko Alatalon mielestä yksityisautoilua hankaloitetaan monelta eri suunnalta. Hän sanoo, ettei joukkoliikennettä pidä edistää vaikeuttamalla yksityisautoilua.
– Yksityisauton käyttämisellä on todellisia syitä ja tarpeita. Hyvin vähän aikuiset ihmiset huvikseen ajelevat. Autottomuus on mahdollista, jos koko elämänpiiri mahtuisi yhden neliökilometrin sisään. Siis koti, päiväkoti, koulu, työpaikka, hyvä ruokakauppa, läheiset sukulaiset ja ystävät, kirjasto, liikuntahalli, Alatalo toteaa.
Yhteiskunnan nopeus ja kiire ovat sisäänrakennettuina perheiden elämään. Nopeutta ja tehokkuutta edellyttää niin työ, koulu kuin harrastuksetkin.
– Yhteiskunnan toiminnoissa selviäminen edellyttää usein auton olemassaoloa pitkien etäisyyksien maassa, Alatalo muistuttaa.
Hän ihmettelee hallitukselle jättämässään kirjallisessa kysymyksessä, että nyt jopa liikenteen turvallisuusvirasto Trafi kehottaa autonosto-oppaassaan miettimään, että kannattaako autoa ostaa ollenkaan.
– Jos kokonaiskustannukset nousevat 1,0–1,5 euroon kilometriä kohden, oman auton hankkiminen ei välttämättä ole taloudellisesti järkevää, kansalaisia ohjeistetaan, kertoo Alatalo.
Hänen mielestään auton omistamisesta ja käyttämisestä on tullut tasavertaisuus- ja oikeudenmukaisuuskysymys.
– Autoa pystyvät käyttämään vain ne, joilla on siihen varaa. Tästä on tullut yhteiskunnallinen oikeudenmukaisuuskysymys, Alatalo sanoo.
Oman auton käytön vaikeuttaminen koskee myös niitä, joille korkeat kustannukset eivät ole ongelma.
– Teiden kunto ei houkuttele auton käyttöön, päinvastoin se hidastaa ja luo vaaratilanteita. Kaupunkien keskustoissa yksityisautoilua padotaan sulkemalla teitä ja vaikeuttamalla pysäköintiä, Alatalon jättämässä kirjallisessa kysymyksessä todetaan.