Verkkouutiset

PS: Aluelennonjohdon siirto Helsinkiin virhe – Finavian säästöt vaarantavat lentoturvallisuuden

Perussuomalaisten mukaan Finavian säästöt ja bisneksenteko ovat ajaneet turvallisuuskulttuurin ohitse.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Finavia on siirtämässä Suomen aluelennonjohdon Tampereelta Helsinkiin ja laskee tällä säästävänsä vuosittain 1,5-2 miljoonaa. Koko siirto on kyseenalainen toimi, sillä se keskittää Suomen ilmaliikenteen johtamisen yhteen paikkaan, kun muissa maissa ilmaliikenteen johtaminen on sijoitettu hajautetusti turvallisuussyistä, toteavat perussuomalaisten kansanedustajat Ari Jalonen, Jari Lindström, Lea Mäkipää, Ismo Soukola ja Juho Eerola tiedotteessaan.

Heidän mukaansa siirtoa on alettu toteuttaa liian tiukassa aikataulussa, ja teknisen puolen resurssit on ajettu ennakolta alas. Normaalisti muutosvaiheeseen päinvastoin lisätään resursseja.

– Siirron yhteydessä otettiin käyttöön päivitetyt laite- ja puheyhteysjärjestelmät, jotka eivät toimi oikein ja joiden käyttö aloitettiin ilman henkilöstön kouluttamista. Tämä on jo johtanut vaaratilanteisiin.

He katsovat, että käytännössä Finavian säästöt ja bisneksenteko ovat ajaneet turvallisuuskulttuurin ohitse. Keskeiset laite- ja muut järjestelmät voivat toimia virheellisesti viikkojen ajan ilman, että asiaa saadaan korjattua.

– Esimerkiksi tutkajärjestelmästä ei saatu tuulitietoja viikkoihin, jolloin konfliktinetsintätyökalu laski väärin vaaratilanteet, törmäysvaara mukaan lukien. Tai lentoliikenteen hälytyspalvelu oli toimintakyvytön lukuisilla paikkakunnilla, kun jopa neljäsosaan radioasemista ei saatu yhteyttä. Lisäksi infojärjestelmä antaa edelleen vanhentuneita ilmanpainetietoja, jolloin lentäjä saa aluelennonjohdosta väärät arvot ja määrittää lentokorkeutensa väärin.

Suomen ilmaliikenteen turvallisuustilanne on tällä hetkellä niin vakava, että se vaatii välitöntä puuttumista.

– Vaadimme, että kansainvälinen lennonjohtoviranomainen, Eurocontrol, tekee Suomessa auditoinnin ilmaliikenteen johtamisen turvallisuudesta. Finavia on tosin teettänyt tämänkaltaisen selvityksen NATS:illa, mutta NATS on Finavian liikekumppani, jolloin analyysin luotettavuus on kyseenalainen.

– Vaadimme, että aluelennonjohto säilytetään Tampereella ja kahden toimipisteen mallia (Tampere ja Helsinki) kehitetään tekniikan, talouden ja erityisesti turvallisuuden näkökulmasta.

– Vaadimme, että Finavian johdon saamat palkkiot ja palkankorotukset palautetaan vuoden 2010 tasolle – tällä toimenpiteellä säästetään lähes miljoona euroa vuodessa.

– Vaadimme, että Finavia sitoutuu pitämään aluelennonjohtamisen Suomessa – Ei Suomi-Viro-yhteistyötä, jossa virolaiset hoitavat aluelennonjohtotoimintoamme.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)