AL: Kaupat sijoittavat kalleimmat tuotteet hyllyihin katsekorkeudelle

Tuotesijoittelun tarkoitus on saada asiakas ostamaan enemmän ja kalliimpia tuotteita, kertoo Aamulehti Lännen Median jutussa.

  • LKS 20130602  Proteiinivalmisteita ja ateriankorvikkeita kaupan hyllyssä Helsingissä 31. toukokuuta 2013. LEHTIKUVA Markku Ulander

    Proteiinivalmisteita ja ateriankorvikkeita kaupan hyllyssä.

    ()

Nottinghamin yliopiston operaatiotutkimuksen professori Graham Kendallin mukaan kaupat pyrkivät sijoittamaan kalliimmat tuotevaihtoehdot hyllyissä noin puolentoista-kahden metrin korkeuteen, koska asiakkaiden katseen tasolla olevia tuotteita on helpoin myydä.

Kendall kertoo, kuinka vastaavasti kauppaketjujen omien brändien halpatuotteet ovat hyllyillä ylempänä tai alempana. Tuotesijoittelun tarkoitus on sama kuin muunkin markkinoinnin eli saada asiakas ostamaan enemmän ja/tai kalliimpia tuotteita.

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun professori Arto Lindblomin mukaan maitohyllyt sijaitsevat supermarkettien takanurkassa usein siksi, että välttämättömyystavaroita ostavat asiakkaat joutuisivat kävelemään koko myymälän läpi.

– Tänä päivänä isoihinkin myymälöihin on tosin rakennettu asiointipolkuja nopeaa asiointia silmällä pitäen. Jos kauppa pakottaa asiakkaan tekemään pitkän lenkin, usein se vain ärsyttää asiakasta, eikä ole kaupankaan edun mukaista, Lindblom kertoo Aamulehdelle.

Arvoisa kommentoija, kunnioitathan hyviä tapoja. Terävä kritiikki on sallittua. Henkilökohtaiset tai kansanryhmien solvaukset ja ihmisarvon loukkaukset poistamme. Voimasanojen käyttöä tai alatyyliä kohtaan meillä on nollatoleranssi. Emme voi myöskään julkaista ulkopuolisia linkkejä. Pysy asiassa.