Kampanjallaan järjestöt halusivat nostaa esiin miehen ja naisen välisen palkkaeron, jossa ”naisen euro on edelleen 83 senttiä”.
Lausuntoja pyytäneiden yksityishenkilöiden mukaan kampanja on hyvän tavan vastainen, koska se on seksistinen, miehiä esineellistävä ja antaa vaikutelman siitä, että palkkaero selittyy miessukupuolella eikä heidän taidoillaan.
Ammattiliitot kertovat, että tavoitteena oli nostaa esille ”työelämän epäkohtia huomiota herättävällä ja hoksauttavalla keinolla”. Siksi tehokeinona käytettiin satiiria, ja palkkaeroa kyseenalaistettiin humoristisin keinoin.
– Kokonaisuutena arvioiden mainoksen ei voida katsoa yleisesti syrjivän miessukupuolta. Yhteiskunnallisen keskustelun edistäminen osin selittämättömistä sukupuoleen perustuvista palkkaeroista ja niiden syistä on hyvä asia, mainonnan eettisen neuvoston pääsihteeri Paula Paloranta sanoo tiedotteessaan.
Neuvosto kuitenkin korosti päätöksessään, ettei se ota kantaa siihen, onko mainos hyvän maun mukainen.
Kampanja näkyy joulukuusta helmikuuhun sosiaalisessa mediassa Facebookissa, Twitterissä, Instagramissa ja Youtubessa. Järjestöt kampanjoivat myös radiossa ja televisiossa joulu–tammikuussa sekä suurimpien kaupunkien kaduilla tammikuun kahdella ensimmäisellä viikolla.